Veranderen kinderen steeds sneller?

Toegevoegd na 3 minuten:
In ontwikkeling bedoel ik

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
anneliez
12 jaar geleden
in welk opzicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in vergelijking met wat?

Antwoorden (5)

ja, vooral in steden. ze volgen de 'groten

Toegevoegd na 1 minuut:
ze willen graag ouder lijken en doen daarvoor erg hun best. je ziet ook dat kinderen steeds eerder make-up dragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ontwikkelingsperiode
In de ontwikkeling zijn vijf ontwikkelingsperiode te onderscheiden:

1.Babyperiode: 0 tot 12 maanden
2.Peuterperiode: 1-4 jaar
3.Kleuterperiode: 4-6 jaar
4.Schoolperiode: 6-12 jaar
5.Adolescentie: 12-18 jaar

Deelgebieden ontwikkeling
Het kind maakt op diverse gebieden belangrijke ontwikkelingen door.
De belangrijkste ontwikkelingen die een kind doormaakt zijn:

Cognitieve ontwikkeling
Emotionele ontwikkeling
Gender ontwikkeling
Morele ontwikkeling
Sociale ontwikkeling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Centra voor Leerlingenbegeleiding in Vlaanderen ontwikkelen kinderen inderdaad sneller dan enkele jaren geleden.

De ontwikkeling doet zich vooral voor bij de overgang van kind naar "jongvolwassene" -> puber.

De maandstonden bij vrouwen komen almaar vroeger (vanaf 11 jaar, terwijl dit vroeger gemiddeld later voorkwam)

Die trend zet zich voort in de cijfers rond "de eerste keer" bij jongeren. Terwijl de wettelijke leeftijd op jaar werd gezet, ligt de werkelijke leeftijd op 13 - 14 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen veranderen steeds verder met de dag, wat betreft de ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoeveelheid prikkels en info waaraan kinderen worden blootgesteld is de laatste decennia enorm toegenomen.
Dit leidt tot veranderingen maar niet noodzakelijkerwijs tot meer kennis.
tegenwoordig leren kinderen vooral prikkels te negeren omdat het bombardement aan oa. reclame etc, de behoefte aan prikkels dikwijls overscheidt.
Dat leidt tot concentratiestoornissen en verdieping van kennis en vaardigheden.
Veranderen kinderen daardoor sneller, ik denk het wel.

Kinderen zijn veel mondiger en assertiever, toch vind ik dat
de kennis en de algemene ontwikkeling daar geen gelijke tred heeft gehouden.

Kinderen veranderen dus wel maar ze moeten zich ook kunnen spiegelen en daar worden niet zelden ongunstige rolmodellen voor gebruikt.
De groepsdruk en de verheerlijking van mensen die die dingen doen die ze beter kunnen laten geeft een overprikkeld gedrag en een nog verminderd besef voor gevaar (wat zich pal later ontwikkelt) zorgt er voor dat risicovol gedrag tot beschadigingen kan leiden welke het leven lang gedragen moeten worden.

Naast de aloude drugs- en sexproblematiek zie je ook veel gok, game en sms verslaving die tot aanzienlijke schuldopbouw leidt.

Dat is jammer omdat men dan de waarde van zaken uit het oog kan gaan verliezen.

het is best jammer dat als de jongere dan geestelijk volwassen is, zo rond het 28 e levensjaar(!) er dan een bult schuld en ellende weggewerkt moet worden.

Een wat veiliger kader voor kinderen en jongeren zou geen overbodige luxe zijn, het door schade en schande wijs worden kan je jeugd erg bederven.

Dat is wat goede ouders pogen te voorkomen.
Levendige kinderen zouden misschien toch ook eens wat tijd uit moeten trekken om dingen echt met hun ouders te bespreken, deze zullen welwillend de kinderen kunnen helpen hun snelle verandering in goede banen te leiden.

Zij hebben immers vaak zelf door schade en schande bijgeleerd! Slimme kinderen profiteren daarvan.