Kan je vingerafdruk ook veranderen?

Door bijvoorbeeld een snee of een blaar op je vinger?

Of krijg je altijd weer je oude lijnenpatroon terug op je vinger na genezing?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
10.6K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. Als dat wel zou kunnen, dan zou de politie wel een andere manier kiezen om mensen te identificeren, want dan zou je ze veel te makkelijk voor de gek kunnen houden.. Interessante vraag trouwens!

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt natuurlijk wel zo'n groot litteken maken dat de vingerafdruk niet meer herkenbaar is, maar helemaal veranderen kan nooit.
De vraag is trouwens al eerder gesteld..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

nee, je oude lijnenpatroon komt altijd weer terug. Wel kan je ze vlak vijlen/schuren als je van plan bent iets stouts te gaan doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er schijnen wel manieren te zijn, maar dat is niet aan te raden. een paar voorbeelden zijn, het behandelen van de huid met accuzuur waardoor ook de onderliggende laag verbrand. En ook het afschuren van de onderliggende huidlaag met een schuurmachine heeft hetzelfde effect. Maar zoals ik al zei, dit gebeurd je niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Al Capone probeerde volgens de overlevering zijn vingerafdrukken weg te halen met schuurpapier. Tevergeefs: het patroon van een vingerafdruk zit zo diep in de huid, dat je het nooit volledig weg kunt halen. Doordat de huid zichzelf constant vernieuwt, groeien ook de ribbels op je vingers weer allemaal terug. De enige afdoende methode voor permanent gladde vingers schijnt accuzuur te zijn, een bijtend goedje. Leden van de maffia gebruiken dat wel eens om de vingerafdrukken van doden weg te halen zodat de politie niet weet wie vermoord is. Van de hele vinger blijft in dat geval trouwens ook weinig over.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, tenzij je zin hebt om je vingers te verbranden (en vervolgens op de blaren te gaan zitten) !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de wond, ongeacht of die veroorzaakt is door brand of andere oorzaken, diep genoeg is wordt het lijnenpatroon van de vingerafdruk verstoord. De vingerafdruk kan dan glad zijn, stippeltjes in plaats van lijnen vertonen of een heel grillig patroon dat je vaker ziet bij verbindweefseling na verwondingen. Het antwoord is dus: ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je eigen vingerafdrukken niet veranderen. Tenzij je bijvoorbeeld je vingertoppen verbrandt of iets dergelijks. Topcriminelen maskeren hun vingerafdrukken of plakken bepaalde stickers op hun vingtertoppen met afwijkende afdrukken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op een natuurlijke manier is het niet mogelijk nee.

in feite kan je het veranderen met donorhuid, of zelfs met een donorhand.

je kan je eigen hand verminken (alle huidlagen dan anders helpt het niet) of vlakschuren, of met een bijtend middel behandelen. dan nog komen bij gezin de papilaren (zo heet het met een moeilijk woord) terug zoals ze waren

door een blaar of wond die gewoon door je lichaam hersteld krijg je gewoon je eigen patroontje weet terug.

dit komt omdat het groeit vanuit je onderhuid (deze ligt onder de opperhuid, en lederhuid)
dus enkel bij beschadiging verwijdering van de diepste huidlaag kan het veranderen.

maar een mens meestal 10 vingers met elk hun eigen afdruk. een boefje die zichzelf verwond heeft komt er dus niet meer weg al niet al zijn vingertoppen over hele vlak zo enorm beschadigd zijn dat er niets meer van het patroon te herkennen is zodat men kan gaan twijfelen.
(en ondergaan de vingertoppen allemaal een genezingsproces denk ik dat de politie ook nog wel even wacht tot het helemaal is genezen om alsnog te kijken of er overeenkomsten zijn, maar dit is een pure gok) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je vingerafdruk blijkt minimaal te kunnen veranderen. Dat kan al door de natuurlijke omstandigheden en natuurlijk ook door een snee ed. als hierbij littekenweefsel is gevormd:

"Wetenschappers hebben de verschillende vingerafdrukken van 15.597 personen vergeleken. Deze personen lieten meer dan vijf vingerafdrukken achter in een periode van minimaal vijf jaar. In het paper in het wetenschappelijke vakblad The Proceedings Of The National Academy of Sciences beweren de onderzoekers dat – naarmate de tijd verstrijkt – een vingerafdruk steeds meer afwijkt van het origineel." https://www.scientias.nl/kan-een-vingerafdruk-veranderen-ja/

"Als op de vingertop een litteken ontstaat, heeft de huidfabriek op de plek van de wond een nieuwe laag stamcellen gevormd, die een ander sjabloon maken voor de opperhuid."
https://www.volkskrant.nl/magazine/is-je-vingerafdruk-nog-hetzelfde-na-een-snee-in-je-vinger~a3762458/
erotisi