Hoe weet je of je diepte kan zien?

Vroeger had ik een lui oog. Er is mij toen verteld dat ik geen diepte kan zien en dat is bevestigd door een aantal onderzoeken. Dit zou echter in de loop van jaren wel terug kunnen komen. Het is nu ondertussen 10 jaar later, maar ik heb nooit het idee gehad dat mijn beeld anders is geworden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
17.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snelheden kan ik wel prima schatten. Ook als het op me af komt.

Het beste antwoord

Je kunt dat heel makkelijk en laagdrempelig laten testen bij een opticien. Die laat je dan een beeld zien door een apparaat.

Er zijn diverse van die testbeelden. Ze komen er allemaal op neer dat je verschillende voorwerpen ziet, en moet aangeven of het ene voorwerp zich voor of achter het andere voorwerp bevindt, of op gelijke afstand van jou.

Dat kan met gekleurde vierkantjes, of met kruisjes en cirkeltjes.

Zie je diepte, dan zie je dat het ene voorwerp zich duidelijk dichterbij of verder weg bevindt. Zie je geen diepte, dan zie je dat niet.

Bij de meer geavanceerde testen kun je aan een knop draaien om de voorwerpen die je ziet op gelijke afstand te brengen. Maar dat is meer het terrein van de echte oogarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heb je zo'n 3D-brilletje met een groen en een rood
''glas''. Zo nee, probeer er ergens een te bemachtigen
en kijk naar bijgaande foto door het brilletje.
Als de stierevechter duidelijk vóór de Arena staat, dan zie je diepte. Volgens mijn eenvoudige test.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken zie je met twee ogen de diepte in het beeld wat je ziet.
Mis je een oog of heb je een lui oog, dan gaan je hersenen aan het werk en kan je alsnog gedeeltelijk of bijna helemaal diepte zien.
Gelukkig maar ander zou je geen auto kunnen rijden.
Als je tijdens het auto rijden geen diepte zou zien , kan je ook geen afstand in schatten.
Dus denk ik dat je ondanks je luie oog best wel wat diepte zou kunnen zien.
Plaats voorwerpen op verschillende afstanden in een voor jou onbekende ruimte en probeer de afstand te schatten.
Niet over nadenken maar direct schatten.
Nameten en je weet of je wel of geen diepte kan zien.
Probeer het daarna ook nog eens buiten, dat is veel moeilijker omdat de ruimte er achter veel groter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien kom je er met jouw manier alleen achter of je goed kunt schatten of niet. Ik zie namelijk wel diepte, maar kan niet schatten hoe ver iets van me vandaan is. Ik zie wel dat het een verder weg is dan het ander, maar hoeveel meter dat dat is? Geen idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je afstand kunt schatten, zegt nog niet dat je diepte kunt zien. Je kunt diepte ook "afleiden". Bijvoorbeeld door je hoofd of je ogen te bewegen. Dan zie je de voorgrond en de achtergrond ten opzichte van elkaar bewegen (dat heet de parallax). Uit die parallax kun je diepte afleiden, maar dan zie je die diepte niet direct. Als je wilt weten of je de diepte ook direct ("uit jezelf") kunt zien, moet je toch echt naar een opticien (evt. een oogarts, maar dat is voor dit doel overdreven).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afstanden schatten kan je wel ten op zichte van de omgeving, zonder diepte te zien, maar dat bedoel ik niet.
Je hersenen compenseren het verlies van het zien van de diepte.Maar het zal nooit optimaal zijn.
Probeer eens met twee potloden de punten naar elkaar te brengen, zonder dat je armen ergens op steunen. Dat is ook leuk voor de mensen met twee fully functional ogen, eerst proberen met twee ogen, dan met 1 dicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met gestrekte armen een potlood door een ring steken. Je begrijpt wel hoe, hoop ik. Lukt mij niet
Met gestekte armen een glas wijn inschemken: de helft of alles gaat ernaast.
Ik heb een lui oog, en zie inderdaad geen dipete.