Geven botten bloed??

Ik bedacht me opeens het volgende: als je een bot doorsnijt komt er dan bloed uit of zie je alleen andere dingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Bot is levend weefsel; het wordt continu aangemaakt, afgebroken en aangepast. Hiervoor zijn voedingsstoffen nodig. In het beenmerg worden bloedcellen aangemaakt. Behalve dat daar dus bloed (of in ieder geval een belangrijk onderdeel van bloed) vrijkomt moet er ook bloed naartoe om de voedingsstoffen voor de vorming van die cellen te leveren.
Voor deze functies is de bloedaanvoer naar de botten zelfs erg groot.

Als je bot doorsnijdt dan komt er dus zeker bloed vrij. Je zal echter meer zien dan bloed alleen; denk aan het beenmerg met onrijpe bloedcellen in allerlei stadia (lijkt op bloed) stukjes kalk, veel vet, enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het merg van sommige botten worden rode bloedlichaampjes aangemaakt.
Dat wil niet zeggen dat ze "bloed" geven. Bloed bestaat uit veel meer dan rode bloedlichaampjes.
Reddie