Hoe kan een embryo het overleven dat hij ingevroren geweest is?

In Nederland mogen er tijdens een vruchtbaarheidsbehandeling (IVF of ICSI) maximaal 2 bevruchte eicellen (Embryo´s) in de baarmoeder worden teruggeplaatst. Wanneer er tijdens deze behandelingen meerdere embryo´s ontstaan, kunnen deze worden ingevroren. Dit noemt men cryopreservatie. Een voorwaarde bij cryopreservatie is dat de embryo´s van een goede kwaliteit moeten zijn. ze moeten namelijk het invriezen van +37°C naar -196°C en weer terug kunnen overleven.

Hoe kan de embryo dit overleven?? En geldt hij als levend wanneer hij hij nog op 'diepvriestemperatuur is??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Dat kan alleen als de embryo uit heel weinig cellen bestaat. Ik moest even opzoeken of je dat al wel een embryo mag noemen maar blijkbaar wel

In eerste instantie is de vermeerdering gewoon celdeling. Pas na een tijdje gaat er differentiatie onstaan. (dus verschillende cellen krijgen verschillende functies).

Alleen zo'n heel pril klompje cellen groeit weer verder als het snel genoeg en diep genoeg ingevroren is (en op de juiste wijze ontdooid)

Ik kan heel erg achterlopen maar we kunnen volgens mij geen foetus van 10 weken invriezen en dan na ontdooien vrolijk verder laten groeien
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door het snel terugbrengen naar bijna -200 raken de cellen niet beschadigd dus die gaan na ontdooien gewoon weer verder waren ze gebleven waren. Dus doordat er geen schade wordt toegebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus zou je echt een mens kunnen invriezen (als je het heel snel doet) en hem dan een tijd later kunnen ontdooien?
amigo
12 jaar geleden
volgens mij dus (nog ???) niet maar het verschil leg ik in mijn antwoord uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nu inderdaad nog onmogelijk, maar wel een zeer welkome oplossing in vele SF-films, dus wellicht in de toekomst.