allebei mijn ouders hebben blauwe ogen, dat houdt in dat ze dus homozygoot zijn. Hoe is het dan mogelijk dat ik groene ogen heb?

hallo, mijn beide ouders hebben blauwe ogen. Dus ze hebben homozygoot recessief.

P: vader: bb moeder:bb

b b
b bb bb

hieruit zou blijken dat je alleen kinderen met blauwe ogen kan krijgen... maar mijn ogen zijn groen, is dat een uitzondering of hoe werkt dat.

- Cross over kan geloof ik niet, want als je b met b omruilt heb je nogsteeds b
- co-dominantie is niet logisch, want dan zouden er nogsteeds blauwe ogen uit moeten komen
- zou de eigenschap voor een groene oogkleur een combinatie zijn van meerdere allelen?

mijn opa's en oma's zagen er alsvolgt uit:
van mijn moeders kant: vader Bb (Bruin) moeder: bb
van mijn vaders kant: vader Bb moeder Bb

mijn zus heeft ook helderblauwe ogen met rond de pupil een klein randje bruin.

mijn ogen zijn heldergroen met een donkere rand om de iris en een lichte bruine rand om de pupil
MAAR: vroeger heb ik ook blauwe ogen gehad, helderblauw met een donkere rand om de iris. maar toen ik 9 was is dat blauw langzaam gaan vervagen. ik had ook lichtblond haar, dat is nu blond.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Het korte antwoord is dat oogkleur niet wordt bepaald door één gen, maar door meerdere genen (eigenlijk loci) en meerdere allelen per gen. Oogkleur is een zogeheten polygene eigenschap.

Er bestaan namelijk twee verschillende loci (ev. locus - een locatie op een chromosoom) voor de eigenschap oogkleur in het menselijk genoom. Eén daarvan, genaamd Bey, bevindt zich op chromosoom 15 en bevat allelen voor blauwe en bruine ogen. De ander, genaamd Gey, bevindt zich op chromosoom 19 en bevat allelen voor blauwe groene ogen. Groen en bruin zijn in principe allebei dominant over blauw. De Bey en Gey loci kunnen, omdat zij zich op verschillende chromosomen bevinden, onafhankelijk van elkaar overgeërfd worden. Je kunt dus een set allelen hebben voor blauwe en bruine ogen in Bey (Bb) en een set allelen voor alleen groene ogen in Gey (GG). Wat voor een kleur ogen je dan hebt valt niet echt duidelijk te voorspellen. Er is namelijk recent nog een gen ontdekt in het Bey locus, genaamd OCA2 wat naar het schijnt voor 74% de variatie in oogkleur bepaalt. Voor dit gen bestaan velel tientalle allelen waardoor er vele gradiënten in oogkleur kunnen onstaan.

Het overerven van oogkleur is dus niet zo eenvoudig als vaak wordt neergezet. Het zou interessant kunnen zijn om voor je gehele familie een stamboom te maken met welke oogkleur ze hebben. Je zult waarschijnlijk nog wel meer tegenstrijdigheden vinden op basis van het simpele B/b model.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Groene ogen zijn een vorm van blauwe ogen. Groene of blauwe ogen, en de tussenvormen, hangen van andere factoren af, niet van het blauw-bruin gen (waarbij bruin inderdaad dominant is.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat het niet zo simpel is als je in de biologieles op de middelbare school leert. Er is niet alleen een gen voor Bruin en een gen voor blauw bij ogen. Er zijn vele variaties die allemaal voor kunnen komen. Bruin met groene vlekjes heb ik ook al gezien en mijn kinderen hebben bv eerder grijze dan blauwe ogen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En hun vader heeft bruine ogen...