Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Worden dieren ook steeds ouder? Zoals bij de mensen die de laatste eeuw steeds ouder worden, door betere voeding, zorg en leefomstandigheden e.d.

Mensen worden de laatste eeuw ouder en ouder, hoe zit het met dieren, hondjes of katten bijvoorbeeld worden die ook gemiddeld ouder dan een eeuw geleden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
695

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

als ik voor de katten hier in west-europa spreek: door betere voeding en medische zorg worden die gemiddeld jaren ouder dan een jaar of 50 geleden.
uiteraard geldt dit voor huiskatten; voor de zwervers zijn de uitzichten nog steeds belabberd.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Ja, door betere voeding en verzorging en omdat we veel minder vaak de konijn eten met kerst. Nu vergelijk ik wel met rond de oorlog en eerder.

Aan de andere kant hebben de dieren wel welvaartsziekten gekregen door veel te veel voeding en chocolade etc te voeren en leven rashonden/katten over het algemeen korter dan niet rashonden/katten en omdat men vroeger amper rasdieren had zal dat ook van invloed zijn. Verder komen katten veel meer onder auto's dan voor de oorlog.

Het ligt er dus aan of je ze goede voeding geeft, niet overeet, voldoende lichaamsbeweging geeft en dat vooral katten veilig zijn buiten. In dat geval zullen ze langer leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ondertussen

Worden dieren ook steeds ouder ?

Ja, absoluut althans ik kan dat zeggen over katten, huisdieren.
Vroeger werden de dieren, nu soms nog, gevoed met 'menseneten', werden ze ziek, dan werden ze ziek en ze gingen dood.
Nu is er een hele grote (voedings-)industrie gebaseerd op onze miljoenen huisdieren.
En als ze ziek worden onze huisdieren, dan gaan we voor een kapitaal naar de dierenarts.

Acht jaar geleden ging ik met mijn bijna 22 jarige kater naar de dierenarts, hij was ziek, versleten, op en ik vroeg aan de dierenarts : bijna 22 jaar, dat is wel oud, he ? Nou zei de dokter, tegenwoordig is 25 a 26 jaar niet meer ongewoon...!

Vroeger was dat 14/15 jaar , dus ja dieren worden ook steeds ouder.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog een voorbeeld is Dierentuindieren, daar worden ook records gebroken, door goede verzorging en uiteraard het gebrek aan natuurlijke vijanden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kleine aanvulling: De dieren kunnen inderdaad ouder worden dan vroeger, maar net als bij mensen zijn er vaak medische kosten. Met name als het dier ouder wordt.
Mensen hebben een zorgverzekering en krijgen goede zorg wanneer er mankeert, terwijl dieren vaak een spuitje krijgen wanneer de kosten te hoog oplopen of wanneer de ziekte te ernstig is.
Hierdoor is de gemiddelde leeftijdsverwachting van dieren minder gestegen, dan die van de mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oudste kat ter wereld woont in Nederland en is 25 jaar.
Maar dat is niet iets wat veel vaker voor komt,dat is dus uniek.
22 jaar is ook ongelofelijk oud voor een kat,de kat van mijn tante is 17 geworden en dat is zo ongeveer de gemiddelde leeftijd(van overlijden)bij huiskatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@iljachienna Veel mensen laten hun dieren voor veel geld behandelen bij de dierenarts hoor ! Nu (vandaag de dag) het minder gaat (crisis) zal wat jij beschrijft steeds vaker gebeuren, helaas. @Laurena Als je mijn antwoord gelezen hebt, weet je dat acht jaar geleden 25/26 jaar al niet meer heel bijzonder was..., laat staan uniek ! (dierenarts Rotterdam)
Sommige diersoorten wel andere niet. Zoals eerder vermeld worden onze troeteldieren ouder, maar andere diersoorten worden echter veel jonger aan hun einde gebracht. Hier gaat het om dieren voor onze consumptie. Ook dit is te danken aan betere voeding voor deze dieren, waardoor ze sneller groeien en daardoor eerder slachtklaar zijn. Veel mensen willen dit misschien niet horen of zien, maar het is wel de realiteit.
(Lees meer...)
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat maakt het uit dat die dieren eerder worden geslacht?
Dit geldt zeker voor de "echte" huisdieren als hond, kat, cavia, en wat tegenwoordig al niet in huis gehouden wordt. Voor de "wilde" , of vrijlevende dieren zou ik onderscheid willen maken tussen de aan de mens gewende dieren. Zoals nu in toenemende mate de meeuwen en kraaien. Zij vinden vaak gemakkelijker voedsel, en zullen daardoor ook eerder (iets) langer leven Maar voor die diersoorten geldt nog steeds de "struggle for life", de strijd om te overleven, die de huisdieren missen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding