Kan malaria de wereld uit geholpen worden door DNA modificatie van de mug zelf?

Kan men genen in een malariamug zo veranderen dat zij onvruchtbare nakomelingen krijgen, deze onvruchtbare soort kweken, vervolgens loslaten in de natuur en zo de malariamug (en ziekte) uitroeien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Er zal een dikke 100 jaar overheen gaan denk ik, maar denk wel dat dit mogelijk is. Meen ergens te hebben gelezen laatst dat ze zo'n soort mug hadden gekweekt die je resistent tegen malaria, die gekweekte muggensoort willen ze dan ook in het wild gaan verspreiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 3 redenen:

- we zijn nog niet zo ver, dat het kan. Alleen bij bepaalde muggensoorten is het mogelijk.
- het is nog maar de vraag of de gemanipuleerde mug, de echte malarie-mug weg kan krijgen. Daarom zal er iets minder hard aan worden gewerkt.
- nog steeds zijn er ethische bezwaren tegen het manipuleren van dieren.

Als je meer wilt weten:

Helder en goed leesbaar artikel hier:
http://www.kennislink.nl/publicaties/transgene-malariamug-niet-de-oplossing

Iets ingewikkelder artikel hier:
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/8746892/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Malaria of moeraskoorts is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door eencellige parasiet. De parasiet wordt op mensen overgebracht door malariamuggen.

De malariamug steekt iemand die al besmet is, en krijgt zodoende bloed met de parasiet binnen. In de darm van de mug vermeerdert de parasiet zich zowel geslachtelijk als ongeslachtelijk en gaat ook in de speekselklieren van de mug zitten. (cyste; holte waar de parasieten zitten)
2.De mug steekt iemand die nog niet besmet is. Hierbij worden kiemen van de parasiet in het nog niet besmette menselijke lichaam geïnjecteerd. De muggen steken omdat ze bloed nodig hebben om eitjes te kunnen leggen. Malaria wordt dan ook alleen door vrouwtjesmuggen overgebracht.

Ik weet te weinig van DNA modificatie af maar krijg sterk het idee dat deze modificatie in dit geval niet mogelijk is.