Wie legt mij in begrijpelijke taal uit waarom ovulatie niet zichtbaar is bij mensen?

Bij veel andere zoogdieren is sprake van een andere variant op dit thema. Ovulatie op afroep bij katten, of gewoon duidelijk waarneembaar (tenminste voor de mannelijke variant van de soort) bij andere soorten. Waarom is dit anders bij de mens?

Toegevoegd na 6 minuten:
P.S. Graag wel een beetje duidelijk onderbouwd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant leesvoer: http://www.ru.nl/contents/pages/437009/schootbruggechantalvande.doc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt ik zal het later eens bestuderen.

Het beste antwoord

er zijn enkel theorien waarom dit zo is

één daarvan is dat de man zo bij zijn vrouw blijft, want als hij zijn genen door wil geven, moet hij "thuisblijven"en zo veel mogelijk paren.
Want hij kan aan geen enkele vrouw zien of ze ovuleert, zal ze dus daarom ook niet achterna hoeven te rennen en de kans lopen geen enkele maal een vrouw te bevruchten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
apart antwoord....weer iets geleerd +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is overigens een interessante theorie, maar nu moet het 'mannetje' dusdanig vaak op de gok 'paren' met het 'vrouwtje' dat mij dat zuiver theoretisch gezien energieverspilling toelijkt. Is misschien wel leuk om te doen, maar is het bij veel andere diersoorten nu niet juist een voordeel om te weten wanneer het vrouwtje vruchtbaar is, zodat er zo min mogelijk energie aan hoeft te worden verspild, dit schijnt voor bijvoorbeeld chimpansees op te gaan, althans dat heb ik ergens gelezen.

Andere antwoorden (5)

De mens is veel complexer dan alle andere dieren...

Dus het is wel zichtbaar, maar niet op een duidelijke manier te zien... Er zijn micro-expressies die laten zien dat een vrouw ovuleert, ze is een tikje warmer en heeft meer sexy uitstraling...

Het onbewuste ziet het wel degelijk...

op een test op internet kun je dat zien... Kies de meest sexy vrouwen op twee plaatjes naast elkaar... en dan is steeds de score het hoogst, van de ovulerende vrouwen, waarom is dat zo? omdat het dus toch zichtbaar is op enige wijze...

Het is voor de vrouw veel te gevaarlijk om dat geheim via tekens en zichtbare feiten prijs te geven, dat zou de soort in zijn voortbestaan schaden... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ook interessant, waarom is het volgens jouw dan nu slechts minimaal / onbewust zichtbaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een vrouw zichtbaar ovuleert dan kun je haar in feite direct bezwangeren, dat is veilgeheidstechnisch niet goed voor de soort... Dan zou een kwaadwillende daar gebruik van kunnen maken en dan een kind verwekken waar minder goed voor zou worden gezorgd door de vader al zeker en de moeder waarschijnlijk dus dan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suus, juist ja daar verwees ik naar... Dank je... Jij bent toch ZO grondig in je perceptie, WOW...
Bij de meeste vrouwen is hun cyclus niet zichtbaar, maar toch duidelijk merkbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de dame in kwestie steeds zou temperaturen,zou je het kunnen vasstellen,want de gemiddelde lichaamstemperatuur wijzigt ddor de eisprong. Ik dacht dat ze iets hoger werd,maar het kan ook lager zijn,dat weet ik niet precies,maar het is dus wel zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Petergradius, zie jij het al voor je, om je dame steeds met de thermometer achter na te lopen :)
De ovulatie is 10 tot 14 dagen na de eerste menstruatie dag..scheelt weer temperaturen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dat mogelijk Peter, je kunt ook hormonen gaan meten en je weet inderdaad standaard dat bij een 'vrouwtje' met een regelmatige cyclus de ovulatie zich ongeveer op de 12de dag van deze cyclus plaatsvindt. Echter dit zijn allemaal dingen die niet extern af te lezen zijn zonder kunst- en vliegwerk. Ik vroeg me dus af waarom het puur natuur niet te merken is bij de mens. XiniX denkt dat het op subtiele wijze wel te merken is overigens (zie zijn antwoord).
Volgens mij is het wel "zichtbaar"
Kijk maar eens goed naar het gezicht, het gelaat heeft op de een of andere manier ineens een zachtere uitstraling.
Zichtbaar is het ook in de houding, de vrouw is dan (vaak) veel aanhaliger, uitdagender gekleed ook :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is de ovulatie wel duidelijk. Vrouwen geven signalen af, hebben meer zin in sex, en maken dat ook makkelijker duidelijk, maar wel alleen aan een interessante partner.
Ovulatie is bij ons dus niet lichamelijk duidelijk (roze billetjes hebben ook niet zoveel nut met al die lagen kleren), maar aangezien we sociaal behoorlijk ontwikkeld zijn, en verbaal en non-verbaal een heleboel kunnen communiceren, is dat niet echt een probleem. En, op deze manier kunnen we uitkiezen aan welke man we laten weten dat we daar wel babies van willen, ipv dat we het hele mannelijk geslacht achter ons aan krijgen. Mensen-vrouwen zijn evolutionair gezien namelijk kieskeurig wat betreft de vader van hun kinderen: een kind is een grote investering en je moet wel zeker weten dat die man ook voor zijn kind zorgt, en de juiste genen doorgeeft.
Bij andere diersoorten zijn de jongen vaak minder (lang) kwetsbaar, en hoef je dus ook minder kieskeurig te zijn met mannen. (je hebt hem alleen maar nodig voor het zaad..)