Zijn deze spinnen elkaars prooi?

Ik zag in mijn huis een hooiwagen(spin) die een huis spin had gevangen. Vreemd, ik dacht dat de huis spin veel sterker is dan de fragielere hooiwagen. Maar hij had er echt een mooi pakketje van gemaakt.
Ik ben echter benieuwd of andersom de hooiwagen ook prooi is voor de huis spin.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Het beste antwoord

Spinnen vreten elkaar ook op, zelfs van de zelfde soort.
De spin op je foto is niet de bekende hooiwagen , maar een trilspin.
Hooiwagens leven buiten, bij voorkeur tegen een muur.
De trilspin heeft erg lange poten, daarom kan hij die andere spin ( huisspin) goed de baas, zo goed zelfs dat hij hem opeet.
Zou de trilspin kleiner zijn geweest, dan zal het wel andersom gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Spinnen zijn per definitie kannibalen. Ik heb diverse soorten vogelspinnen en deze moeten allemaal apart worden gehouden. En ja, als je het mannetje niet snel genoeg uit het terrarium haalt na het paren zal hij worden gedood door het vrouwtje.
Da's even heel eng want je wilt zelf niet gebeten worden maar ook je spin geen letsel toebrengen. Rrrrrrrrr.

Maar om op mijn eerste stelling terug te komen dat spinnen kannibalen zijn, dit geldt voor alle soorten. Ze leven ook absoluut niet in groepen of zo.

Ben je tevreden met het antwoord en heb je evt. meer vragen, stel ze dan gerust.
:-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het mannetje na de daad wordt opgegeten weet ik. Maar zo'n super snelle huisspin, pakt hij nooit die andere spin op de foto?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nog een vraagje over spinnen. Buiten mijn huis loopt een regenpijp in de hoek tussen de buitenmuur van het huis en een tussenmuurtje dat daar dwars op staat. Achter die regenpijp, in de hoek van de muren, hebben heel veel spinnen een web geweven. Dat zijn van die grote, vlakke webben, die uit een enorme hoop spinsel bestaan. Heel anders dus dan de wielwebben in de struiken. Al die webben achter de regenpijp zijn met elkaar verbonden. Als er een beestje in zo'n web valt, wil het wel eens gebeuren dat een spin uit zijn schuilholletje komt, en op het beestje afloopt. Maar dan heeft een spin uit een buurweb dat beestje ook in de gaten. Die andere spin loopt er dan ook op af. De eerste spin voelt dan dat er nog een spin in de webben zit, en hij voelt dat die andere spin groter is. De eerste spin vlucht dan snel terug zijn holletje in. De tweede spin grijpt het insect. Wat ik maar wil zeggen is: deze spinnen leven dus wel in groepen, toch? Of mag ik dat zo niet zien?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nog een voorbeeld van groepsspinnen zijn de pasgeboren spinnetjes die allemaal bij elkaar in hetzelfde webweefsel zitten. Die lopen echt allemaal dwars door elkaar heen. Ik zie ook wel eens pasgeboren spinnetjes in het web van een grote wielwebspin zitten. De grote spin pakt de "echte" prooien (vliegen, muggen). De kleine spinnetjes pakken de bijvangst (luizenvliegjes, onweersvliegjes). Maar ze zitten wel bij de grote spin in het web, vaak zitten er meerdere kleine spinnetjes in dat web, en ze spinnen zelf ook kleine draadjes tussen de grote draden van het eigenlijke web. Ook dit is volgens mij een voorbeeld van "groepsspinnen" - toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een nest spinneneieren uitkomt dan eten de sterkere onmiddellijk de zwakkere op. Als ik een nest heb gebeurt dit ook en de moeder moet ik onmiddellijk eruit halen als de eitjes uit gekomen zijn.
Er zijn diersoorten die hun jonkies op de rug dragen...sommige krokodillen soorten ter bescherming, maar als ze eenmaal eraf kruipen, moeten ze rennen voor hun leven. Buiten heb ik ook een regenpijp waar meerdere webben zijn, maar ik heb nooit twee spinnen in één web gezien. Ze zijn erg territoriaal. OP de bovenstaande foto's zal de kleinere spin automatisch weglopen(rennen) van de grotere. Dit heeft puur met omvang te maken. Maar spinnen zijn echte kannibalen in de dierenwereld en zijn bijzonder territoriaal, dus geen groepsdieren.
Cryofiel
12 jaar geleden
Die "regenpijpspinnen" zijn ook niet echt sociaal. Het is meer zo dat de webben aan elkaar grenzen. De trilling van een insect wordt daardoor door meerdere spinnen gevoeld. Wat je zegt over het nest spinneneieren klopt niet, is mijn ervaring. In mijn tuin ziet het er namelijk niet zo uit alsof ze elkaar opeten. Soms zit de hele kluit dicht bij elkaar, soms zitten ze verspreid. Ik heb even moeten zoeken, maar ik kwam erachter dat het om de gewone kruisspin gaat. Op Wikipedia zie je een foto van zo'n nest die precies weergeeft wat ik in de tuin zie. Het bijschrift bij de foto luidt: "Jonge spinnetjes blijven bij elkaar maar bij verstoring rennen ze alle kanten op." Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisspin .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat echter zeer zeker wél een kleine spinnensoort die met tientallen tot honderden bij elkaar in één zeer groot gemeenschappelijk web leven,een web dat ze samen maken ook nog.Te vergelijken met een kolonie mieren in een mierennest.Maar dan zijn dit kleine rode spinnetjes en een zeer groot gemeenschappelijk horizontaal web.
Helaas kon ik er geen site over vinden,maar ik heb ze wel al op TV gezien.
Uw tweede afbeelding die jij de huisspin noemt,is volgens mij de wolfspin,of toch eraan verwand.Al kan ik me hier vergissen.
Die wat ik bedoel en zeer veel op de volfspin gelijkt leven hier ook.
En ja,ook zij leven buiten in grote groepen samen,in een groot gemeenschappelijk horizontaal web,met allemaal holletjes erin verwerkt en in elk holletje verstopt zich een bruine harige wolfspin,en als er één een vlieg pakt,dan doet ze dat zeer snel en rent met de vlieg snel terug naar het eigen holletje,voordat zijzelf door een andere spin gepakt word. Beste Ed. Dat wat jij "geen Hooiwagen maar wél de trilspin" noemt,zijn één en de zelfde spin,namelijk de hooiwagenspin of Sidderspin,inderdaad ook wel "Trilspin" genoemd.Beweren dat de trilspin géén hooiwagenspin zou zijn,is bij deze dus helaas een foute bewering. kijk hier maar eens naar: http://home.tiscali.nl/ldvdberg/nederlands/hooiwagen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik wel eens (als kind,ik zou het nu niet meer doen)
Een zeer grote kruispin (de rug was zo groot als een knikker) uit het eigen web geplukt,en in het web van een iets kleinere kruispin van de zelfde soort in het web gezet,de iets kleinere eigenaar kwam tevoorschijn,en begreep al gauw wat er gaande was en sloeg op de vlucht,maar de grote spin kreeg de kleinere spin te pakken en het kwam tot een zeer hevig gevecht,de kleinere spin en webeigenaar verloor en werd ingewikkeld en naar het midden van het web gedragen,het web waarvan zij niet de eigenaar was,en daar at zij haar prooi op.Waarna de spin gewoon in dat web bleef en het zo behandelde alsof het altijd al haar eigen web was.
Ook heb ik in die stoute kinderperiode eens twee kruispinnen van gelijke grote bij elkaar gezet,en wel in mijn twee bij elkaar gehouden handen,en in mijn handen vochten zij met elkaar op leven en dood,waarna de winnaar in mijn handen en dus buiten het web,de verliezer opat.
Daarna zette ik de winnaar weer in het eigen web terug,waar ze gewoon weer in het midden ging zitten wachten op nieuwe prooi.
Het zelfde gebeurde toen ik twee groene sabelsprinkhanen in mijn handen bij elkaar bracht,en hoewel zij planteneters zijn verbaasde het mij zeer dat de ene de andere opat.Ook zag ik eens buiten mijn eigen handelingen om hoe een grote groene sabelsprinkhaan een kleine bruine sprinkhaan van een andere soort ving en ermee in een struik vloog en het daar opat.
Later leerde ik dat vooral grote sprinkhanensoorten ook wel eens vlees eten,en zelfs elkaar opeten.
Iets dat,terwijl ik het het als volwassene leerde,als kind al wist en wel uit eigen ervaring.