Leven X-zaadcellen langer dan Y-zaadcellen in de baarmoeder/vagina? Zo ja, hoe kan dat?

Ik hoorde eens dat zaadcellen met een X-chromosoom zo'n 72 uur leefde en zaadcellen met een Y-chromosoom zo'n 48 uur; een dag korter dus.

Klopt dat , zo ja hoe kan dat? En zou je daarmee het geslacht (jongetje/meisje) een klein beetje kunnen sturen door vóór de ovulatie reeds geslachtsgemeenschap te hebben zodat de Y-zaadcellen net even wat meer gestorven zijn?

Ik heb daar geen bron van maar van horen vertellen, maar is dat een fabeltje of is dat ook ergens wetenschappelijk onderbouwd?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
10.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat hier een eenduidig antwoord voor is. Mensen proberen al jaren het geslacht van het nageslacht te beinvloeden, met weinig succes. Zo wordt ook beweert dat zaadcellen met een y-chromosoom sneller is doordat het y-chromosoom kleiner is dan een x-chromosoom. Toch is dit verschil nauwelijks meetbaar. Wat betreft overleving zal het verschil zeker niet zo groot zijn. Het zou kunnen dat het Y-chromosoom bij beschadiging sneller tot een niet levensvatbaar embryo leidt. Bij X-chromosomen kan het andere chromosoom functies overnemen. http://genderdreaming.com/forum/swaying-studies-and-scientific-research/1562-what-real-differences-between-x-sperm-y-sperm.html

Het beste antwoord

In de bron staat er een artikel over.

Daarin staat dat hoewel er meer Y dan X zaadjes in sperma zitten, de Ytjes minder lang overleven in een 'vijandige' omgeving zoals de vagina omdat die zuurder word met het naderen van de eisprong.

Dus Xjes kunnen beter tegen de zuurte en leven dus makkelijker langer inwendig voort.
nounka
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat dit idee is gevormd door de verklaringen die mensen jaren hebben proberen te vinden voor het feit dat na een oorlog meetbaar meer jongens worden geboren.

Daar heeft men voor bedacht dat de snelheid en de tijd dat de zaadcellen leven verschillen tussen zaadcellen die tot jongens uitgroeien en die tot meisjes verworden.

Uit een redelijk recente verklaring lijkt veel meisjes of jongens krijgen vooral erfelijk te zijn, dus niet afhankelijk van factoren zoals beweging of tijd van overleven.

Zie ook dit verhaal uit 2011 waarvan ik ook de link zal toevoegen .

"Hoe is het mogelijk dat er na een oorlog meer mannen geboren worden? – Caspar

Dit fenomeen, door wetenschappers ook wel het ‘effect van de terugkerende soldaat’ genoemd, is door tientallen wetenschappers bestudeerd. Tot nu toe was het antwoord dat soldaten die terugkeren van het slagveld veel seks hebben. Die seksuele inhaalrace zou op een bepaalde manier bijdragen aan het geboren worden van veel jongetjes.

Inderdaad, een weinig bevredigend antwoord.

Gelukkig hebben we sinds enkele jaren een nieuwe verklaring. Die zegt dat het krijgen van hoofdzakelijk jongetjes of meisjes een erfelijke kwestie is die via de mannelijke lijn wordt doorgegeven. Sommige mannen krijgen veel zonen, anderen veel dochters. Deze erfelijkheid is aan de hand van stamboomonderzoek aangetoond.

Familie met veel dochters en één zoon, die soldaat is (zie pijl). Als hij sneuvelt, geeft hij de voorkeur voor dochters niet meer door via zijn genen. Foto is genomen in Australië rond 1900.

Hoe werkt het? Stel je twee mannen voor, Mark en Tom. Mark komt uit een familie met veel jongens, hij heeft zelf ook drie jongens en één meisje. Tom is zijn tegenpool, die heeft – erfelijk bepaald – drie meisjes en één jongetje.

Er komt oorlog. De drie zonen van Mark en de ene zoon van Tom gaan naar het slagveld. Beide families verliezen één zoon. De twee overgebleven zonen van Mark komen terug en verwekken (vanwege hun erfelijke aanleg) weer hoofdzakelijk zonen bij hun echtgenotes. De ene zoon van Tom is omgekomen, zijn dochters geven geen erfelijke voorkeur voor jongens of meisjes door.

Omdat in oorlog vooral veel mannen omkomen, gaan daar veel enige zonen dood van families die via de mannelijke lijn een voorkeur voor dochters doorgeven. De mannen die een genetische aanleg voor zonen hebben, komen vaker terug, omdat er daar meer van overleven."
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Je schrijft: "…vooral erfelijk te zijn, dus niet afhankelijk van factoren…". Dat "dus" begrijp ik niet. Want ook erfelijke factoren moeten op een bepaalde manier werken. Een erfelijke factor kan ervoor zorgen dat een van beide typen zaadcel langer overleeft, of dat er meer van gevormd worden, of sneller bewegen.
nounka
8 jaar geleden
Aangezien ze elkaar gemist hebben zullen ze in het begin wel dagelijks 'trainen'. Of toch in ieder geval meer dan in een normale tijd.
En omdat Y sneller dan X is, zijn die Ytjes dus sneller bij het eitje als het komt.
Zo zie ik het toch. De omschrijving hierboven, volg ik echter ook wel.