wat is de reden van overlevingsdrang als alles toeval zou zijn en geen doel dient

als alles toeval zou zijn heeft de natuur geen betekenis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig is niet alles toeval, maar een product van natuurwetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een product van natuurwetten zou toch ook een reden moeten hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom "moeten"? Het kan niet anders. Je kunt die wetten niet breken. Daar houdt het ongeveer mee op.]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het daar mee ophoudt wie of wat heeft die wetten dan bepaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De natuurwetten zijn een inherente eigenschap van het universum. Als je een universum hebt, heeft deze eigenschappen. Deze eigenschappen omschrijven we door middel van deze wetten. Ze hoeven niet te zijn bepaald, ze zijn simpelweg inherent aanwezig. Ik zie niet in waarom iets of iemand deze wetten zou moeten bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok dat hoeft niet maar die wetten zijn er wel ik vraag me af waar ze vandaan komen en waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je eens

Antwoorden (5)

De diepst 'ingebakken' reden voor overlevingsdrang is het veiligstellen van het voortbestaan van de soort.

Als alles toeval is en geen reden heeft, hoeft overlevingsdrang ook geen reden te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom is er de drang voor het veilig stellen van de soort als er geen enkele voor zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie het antwoord van Cryofiel, daar staat het keurig in uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan bestaat het gewoon, zonder een door ons gekende reden.
Da's nou een mooi voorbeeld van "evolutie in aktie".

Ga er eens van uit dat inderdaad alles toeval is, dat alles zinloos is, dat er geen doel is.

Dan nog zijn er verschillende levensvormen.

Als nou de ene levensvorm wel overlevingsdrang heeft en de andere niet, dan zullen binnen enkele jaren alleen die levensvormen overblijven die wél overlevingsdrang hebben. Levensvormen zónder overlevingsdrang zullen vrij snel verdwijnen.

Dus al is het leven zinloos en doelloos, dan nog blijven alleen die levensvormen over die wél overlevingsdrang hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zelfs als het leven hier op aarde geen doel dient,
dan nog zit overlevingsdrang in bijna ieder mens ingebakken.

Ik zeg expres bijna, want lang niet iedereen is er van overtuigd dat hij/zij zo lang mogelijk op deze aarde aanwezig moet zijn.

Die overlevingsdrang is zo in onze natuur en cultuur vastgeroest dat het volgens godsdiensten en maatschappij zelfs verboden is om een einde aan je
eigen leven te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als toeval niet bestaat dan moet er iemand zijn die weet met wat voor doel we hier zijn .
maar volgens mij is er niemand die dat weet ,dat is dan ook toeval.
en dat staat totaal los van overlevingsdrang .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je graag wilt dat alles toeval is, dan is de overlevingsdrang er ook toevallig in terecht gekomen. En goh!! WAT een toeval!! het helpt nog bij het niet teloor gaan van de soort... DAT is toevallig wel mooi meegenomen, maar ja... het is maar toeval! Het dient ook geen doel.
Ik denk toch dat je beter moet nadenken voor je zo'n vraag stelt... dat is een vriendelijke tip.