Op welke leeftijd wordt een hond grijs?

Drie jaar geleden kochten wij in het dierenasiel een hond. Het is een griffon. Het asiel wist niet heel veel van de hond, de leeftijd was ingeschat op 3,5 jaar.

Nu heeft Bobbel van nature deels een grijze vacht van zacht haar en deels een zwarte vacht met harder haar. Sinds één jaar begint de zwarte vacht van Bobbel grijs te worden. Dat verwacht ik niet van een hond die pas 5,5 jaar oud is, daarom twijfel ik aan zijn werkelijke leeftijd.

Heeft iemand een idee op welke leeftijd honden grijs beginnen te worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
13K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Onze goldenretriver die we als pup gekocht hebben kreeg na 3/4 jaar al grijs bij zijn snuit. Dat hadden wij ook niet verwacht. Maar ja...we hebben hem toch echt als puppy gehad en omgewisseld hadden we gemerkt ;-) Ik denk dat het ook per ras verschilt. Mijn broer heeft een yorkshire vuilnisbakkie, deze werd pas wat grijs met 6.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Leuke hond trouwens. Bobbel :-D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien bezorgen jullie hem wel die grijze haren... lief zijn hoor voor de hond!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort Bobbels is i.d.d. een leuk beest. Griffons zijn jachthonden, dol op in de lucht jagen van fazanten. @freekfluweel Haha, dat zou natuurlijk ook kunnen! Omdat hij allergisch is voor hondenvoer krijgt hij koolvis met rijst, zalmolie en gistocal. Ik hoor hem daarover nooit klagen en op de gistocal na zou ik het zelf ook best lusten! Hij mag minstens 3x (meestal 4x) per dag uit waarvan één keer met de fiets, zo'n 10 tot 15 km mee rennen, dat vindt ie fantastisch. Goed voor hem én goed voor mij! Dat hij aan het eind van de rit moet zwemmen in de plas vindt hij minder leuk, maar daar is hij nu wel aan gewend dus springt hij zelf al van de steiger, wetende dat er toch niets anders opzit. Maar goed, gezien zijn enthousiasme als ik met hem ga fietsen geloof ik toch dat we de oorzaak voor grijze haren elders moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom moet hij persé zwemmen aan het einde van de run?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom douchen mensen na het sporten? Omdat ze anders onaangenaam gaan ruiken. Voor Bobbel geldt dat eens temeer, want onderweg komt hij regelmatig luchtjes tegen die hij heerlijk vindt om door te rollen, maar wij bepaalt niet. Trouwens, na zo'n tochtje door de (plaatselijk vaak drassige) natuur zit hij doorgaans vol met bagger, een duik in de plas doet dan wonderen.

Het beste antwoord

Stamper, grijs worden bij een hond start bij zijn bek. Niet op zijn rug of elders. Leeftijd varieert van 5-11 jaar en ook binnen een bepaald ras kan het veel in leeftijd schelen.

Waar ik me zorgen om maak is het zwemmen van je hond na een lange fietstocht. Waarschijnlijk doe je dit uit liefde om hem te laten afkoelen. Dat houdt echter een gevaar in: de koudwaterstaart.

Koudwaterstaart is een plotselinge afkoeling en ontstaat vaak bij jachthonden die het water in moeten terwijl ze bezweet zijn van het harde werken. De staart hangt dan slap naar beneden en is ontstoken. Als baas mag je de staart dan niet aanraken omdat de pijn bijna ondragelijk is. Ik heb het tweemaal bij een van mijn honden gehad.
Geef de hond een half uur rust voordat je hem het water instuurt, doe het liever helemaal niet na een inspannende fietstocht van 15 km.

Bij de uithoudingsproef mogen honden twee maal tien kilometer lopen aan de fiets op een snelheid van 11-12 km per uur en tussendoor moeten ze 10 minuten rusten en moet je de zooltjes van de poten controleren. 15 km aan een stuk is niet heel gezond, ook als je hond er kennelijk zin in heeft.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je Ivana. Inderdaad, zelf had ik het ook ooit voor met mijn eerste explosieve hond toen ik rolschaatste met hem: Bij een hogere snelheid gaan hun zooltjes/eelt open en is het erg pijnlijk voor hen, dus fiets is niet zo goed. Op lager tempo kan mijn huidige Tervuerense Herder ook vlot 10 km aan, en loophonden zijn meestal net honden die niet zo graag zwemmen, bij triathleten is dat zelfs ook zo een beetje: zelden zijn ze in de drie sporten tegelijk zeer goed, meestal zijn ze in een van de drie veel beter. Andere honden die heel goed zwemmen, lijken dan na 2,5 km lopen met mij er geen plezier meer in te vinden. Persoonlijk hou ik meer van gelijke inspanningen: als je je hond 20 km wil laten lopen, loop dan zelf ook de halve marathon mee (ik doe dat zo), dan voel je hoe het zit en leer je ook je hond op een heel bijzondere manier kennen. Als je voelt dat de hond oververhit raakt, of je zelf oververhit raakt, ga dan samen in het water. Het grijs worden gaat bovendien soms samen met haarverlies. Mijn Tervuerense Herder was inderaad maar zo'n 8 jaren toen ze snel grijs werd, zoals vermeld te starten vanaf de bek (heel mooi bij zo'n vrouwelijke hond overigens). Zelf ben ik vooral ook begin grijs worden vanaf mijn 42ste levensjaar, misschien door mijn echtscheiding versneld of doordat men mij als zelfstandige op die manier kapot compleet wou melken. Het beste criterium voor alle zaken is dat je hond (en jezelf) van bewegen moet kunnen genieten en blijven genieten. Een wedstrijd en de lat hoog leggen, mag af en toe, maar niet continu. Fietsen is goed om ze wat moe te maken en ze dan met jou te laten meelopen. Maar in zekere zin is het soms toch te dikwijls luiheid van het baasje (maar natuurlijk toch altijd nog beter dan ze binnen op te sluiten als het rasbeestjes zijn). +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rond de bek: Inderdaad, daar begon het, zie maar beide foto's, eerste foto nog jong, laatste foto nu. 6-11 jaar: Dan zit Bobbel vroeg in het grijs, maar niet zo vroeg dat we aan zijn leeftijd hoeven twijfelen. Koudwaterstaart: Ik laat hem altijd eerst zelf rustig het water in lopen. Sinds kort durft hij voor de tweede ronde te springen. Bij heet weer laat ik hem eerst zwemmen. 's winters bij vorst zwemt hij niet. Dan moet hij wat vaker douchen, maar dat vindt hij vreselijk, en ik ook, als ik daarna de douche sta schoon te maken. Maar goed, zinvol advies en ik zal er op letten. Zijn staart ziet er geheel normaal uit. 10 km: Bobby geeft goed aan als hij moe wordt. Dan mag hij rustig mee lopen of rusten. Vaak fiets ik naar een nabijgelegen stad waar we lopend winkelen, 6km heen en 6 weer terug. Een tochtje door het natuurgebied hier naast de deur is meestal iets van 10 km. Zooltjes: Daar heeft hij één keer last van gehad, toen konden we een poosje niet fietsen. Dat was vorige zomer, toen ging ik regelmatig 2x daags met hem fietsen. Naderhand het fietsen voorzichtig weer opgepakt en beperkt tot 1x daags. Ik op de fiets: Ik heb geen haast, we hoeven niet te racen. Ik fiets in een tempo welke hij prettig vindt om te lopen (werkdrafje) en pas mijn tempo aan hem aan, even stoppen om te socialiseren met andere honden of voor een behoefte. Ik zelf hardlopen: Ga ik niet redden en is ook niet mijn ding. Ik ben al op leeftijd en hoef ook niet af te vallen. Mijn cholesterol is puik en zo ook mijn bloeddruk. Ik zelf lopen: Dat duurt mij en Bobbel te lang. Ik doe dat soms wel, maar meestal heb ik meer te doen. Voor Bobbel is het niet leuk gezien het trekken. Kortom, het is een jachthond, hij wil graag rennen en heeft een conditie waar menig hond jaloers op kan zijn. Hij woont in een liefdevol gezin en heeft het goed. Hij wordt alleen wat vroeg grijs, en dat verbaasde me. Nu niet meer, bedankt.

Andere antwoorden (1)

Niet alleen verschilt het per ras, maar ook per individu. Mijn Cavalier van zes en een half is ook al een jaar lang grijs aan het worden. Het ligt veel aan de oorspronkelijk kleur van de vacht. Bij een hond met een lichte (tot witte) vacht zal je de grijze haren niet zien , of pas op late leeftijd opmerken, terwijl je bij een donkere (tot zwarte) vacht de eerste grijze haren al direct opmerkt.
Eigenlijk is het net als bij mensen, de een wordt vroeg grijs, en de ander later.
jc54