Als 2 pasgeboren baby's exact dezelfde opvoeding krijgen, worden ze dan even intelligent ?

Stel je voor dat 2 mensen vanaf hun geboorte exact dezelfde opvoeding, scholing, voedsel, nachtrust, sociale contacten, dus eigenlijk dezelfde leven leiden, worden ze dan exact even intelligent ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (7)

Ieder mens is uniek, niemand is exact gelijk. Kijk maar naar tweelingen: die lijken uiterlijk erg veel op elkaar en krijgen dezelfde opvoeding (met hetzelfde voedsel enz.), maar ze zullen qua karakter en talenten nooit helemaal hetzelfde zijn.

Intelligentie is voor een deel aangeboren. Dus al zou je twee mensen exact dezelfde opvoeding en scholing geven, dan wil dat niet zeggen dat ze hetzelfde IQ hebben. De ene persoon is bijvoorbeeld sociaal heel intelligent maar is langzamer met leren, terwijl de ander uitblinkt in het cognitieve maar zich sociaal minder goed weet aan te passen. Ze zullen nooit een kopie van elkaar worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een tweeling krijgt niet exact dezelfde opvoeding...
Nee want dat wordt met genen bepaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo, waarom lang l*llen als t antwoord kort is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wekt bij mij de indruk dat het alleen door genen wordt bepaalt. Dat is niet zo.
Nee. Zelfs niet als het een 1 eiige tweeling betreft.
Intelligentie is weliswaar door een samenraapsel van factoren gegroeid. maar er zit een flink aangeboren deel in, zeg maar het maximale wat iemand kan bereiken is genetisch bepaald.
Wat iemand werkelijk bereikt hangt nog wel samen met de omgeving, hoe dicht ie dus bij dat maximum komt.
Ook ambitie , de wil om ergens te komen, is deels genetisch bepaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het debat of het met opvoeding of met je genen te maken heeft hoe je bent noemt men het "Nature" vs "Nurture"
debat.
Iedereen is het erover eens dat de mens als geheel uiteinedelijk wordt door invloeden van zowel Nature (genen, van nature vaststaande zaken zoals oogkleur e.d.) als Nurture (opvoeding en sociale / natuurlijke invloeden).
Maar als het gaat om sommige eigenschappen, zoals sommige gedragingen, of sommige lichamelijke kenmerken, is het debat nog lang niet teneinde.

Een populair onderwerp is bijvoorbeeld criminaliteit. Criminaliteit valt in de sociologie onder het begrip "deviantie", dat wil zeggen dat je afwijkt van het normale gedrag in de samenleving.
Er zijn zeker genetische invloeden aan te wijzen die de neiging naar deviant gedrag bevorderen, maar iedereen zal het ermee eens zijn dat er ook zeer duidelijke sociale invloeden zijn waardoor iemand op het slechte pad raakt.

Intelligentie is ook zo'n onderwerp, dat door zowel Nature als Nurture beïnvloed wordt.

Zelfs al gaat het in jouw voorbeeld om een ééneiïge tweeling, dus twee babies die genetisch identiek zijn, dan nog zullen ze al vanaf hun tijd in de baarmoeder aan verschillende invloeden onderhevig zijn. Verschillende hoeveelheden zuurstof, kleine infecties, verschillen in voeding, en na de geboorte bijvoorbeeld kleine ongelukjes, verschillende vrienden, en noem maar op.

Het antwoord op je vraag is dus: Nee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
helder antwoord
Intelligentie en creativiteit heb je in soorten en maten. Iedereen is op een andere manier begaafd, de een analytisch, de ander sociaal, weer een ander sportief, of juist muzikaal. Je kan dus onderscheid maken tussen verschillende intelligenties. Voor het bepalen van iemands vaardigheden is veel vaardigheid en kennis nodig. Intelligentie is waardevol, maar karakter is belangrijker.
Het is b.v. heel belangrijk hoe vaardig je bent in het oplossen van problemen.
Het gaat er niet om hoe intelligent je bent, maar om hoe je intelligent bent. De ene intelligentie zal bij de één sterker ontwikkeld zijn dan de ander, maar iedereen beschikt over meerdere intelligenties. Als je de vaardigheden van verschillende personen vergelijkt a.d.h. van testen, kun je dus ook de mate van intelligentie vergelijken.
Het Intelligentie Quotiënt (IQ)
Een IQ geeft aan hoe je scoort op een intelligentietest, vergeleken met het deel van de bevolking van jouw leeftijd. De groep mensen, waar de testscore op gebaseerd is, heeft een gemiddelde score van 100 en een standaardafwijking van 15.
Wijsheid
Wijsheid of levenswijsheid is de kunst om in alle levensomstandigheden juist te oordelen en te handelen. De betekenis is dus praktisch of moreel.
Een paar wijze uitspraken:
“Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen."
"Te weten dat je onwetend bent is het begin van alle wijsheid."
"Een verstandige vraag is de helft van wijsheid."

Je vraag:
Uiteindelijk zullen de aangeboren eigenschappen bepalend zijn hoe de baby's zich ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fenotype =genotype+ milieu
deze som zegt dat de genen + de milieufactoren bepalen hoe iemand is
jij houd dus alleen rekening met mileu maar vergeet de genen
eeneiige tweelingen hebben wel hetzelfde erfelijke materiaal, daarom worden er bij erfelijkheidsonderzoeken vaak gekeken naar tweelingen.

Toegevoegd na 4 minuten:
dus als het om een eeneiige tweeling gaat, en je kan zorgen dat er geen verschillende mutaties optreden. dan klopt je beredenering.
dit is echter alleen mogelijk als je het tot het extreme uitvoert. Dus dan doe je allebei de mensen in een appart huis waar bijv. alles door robots bestuurt word, waar evenveel daglicht is. waar ze allebei tegelijk eten krijgen. waar de tempratuur gelijk is. waar de luchtvochtigheid gelijk is etc.

Toegevoegd na 6 minuten:
maar mocht er dan een vallen. (valt onder milieu) dan heeft er eentje ene blauwe plek en is de dus de fenotype (het uiterlijk) al verandert dus zijn ze niet meer gelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De optelsom van genen en milieu klinkt wel voor de hand liggend, maar dat is ze niet, het is meer dat mensen een pad met allerlei keuzemomenten afleggen en dat vooral toeval een grote rol speelt. Het hangt allemaal van toevallige momenten aan elkaar, mensen krijgen ongelukjes, ontmoeten iemand, hebben een inspirerende leraar, krijgen plotseling een idee, al dat soort dingen bepalen uiteindelijk hoe je leven eruit ziet.

Wel is het zo dat de capaciteiten vooral genetisch bepaald zijn, zonder aanleg in een bepaald veld zul je er ook weinig in bereiken en daardoor worden bepaalde keuzes niet zo snel gemaakt en zullen mensen de neiging hebben hun aanleg te volgen. Ik ken een eeneiige tweeling waarvan er een trombone speelt, en zijn broer geen instrument, maar zijn broer is wel heel goed in staat elke willekeurige melodie na te fluiten, dus de aanleg verloochent zich meestal niet.