Worden de bestanddelen van vaginaal ingebracht sperma opgenomen in het lichaam van de vrouw?

In sperma blijken ook een hoeveelheid hormonen en (neurotransmitters?) te zitten. Maar worden die ook opgenomen in het bloed van de vrouw?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
4.1K
Reddie
8 jaar geleden
neurotransmitters zijn stoffen die signalen van de ene zenuwcel naar de andere gaan om die te beinvloeden.
Die zitten dus niet in sperma.
En als je neurotransmitters in je vagina inbrengt doen die niets.
Ze worden gewoon opgeruimd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Midas Dekkers heeft hierover uitermate geestige dingen geschreven. Hij noemt vrouwen de grootste zaadeters onder de primaten en wijst erop dat al het ingebrachte sperma in het vrouwelijk lichaam wordt opgenomen. Nog geestiger zijn hierop de reacties uit het publiek. Eén vrouw zei dat ze meteen tegen haar man ging zeggen dat ze ging lijnen, een ander dat ze nooit meer een dikke vrouw kon tegenkomen zonder jaloers te worden.

Het beste antwoord

Het enige hormoon waarvan ik dit vrij zeker weet, is prostaglandine. Of het echt in het bloed wordt opgenomen of lokaal werkt kan ik niet bewijzen, maar mijn gevoel zegt dat alles uiteindelijk via het brein gaat, waar het in eerste instantie terecht zal komen via het bloed.
Prostaglandine is het hormoon dat bij een vrouw die zo goed als klaar is om te bevallen het laatste zetje kan geven om de bevalling te laten beginnen.

Daarnaast bevat sperma hormonen (uit mijn hoofd testosteron, maar het kan ook iets heel anders zijn) dat weer direct en indirect invloed heeft op de vruchtbaarheid / cyclus van de vrouw. Waarbij dan weer grappig is dat bij vreemdgaan het lichaam van de vrouw kan reageren door onmiddellijk een eisprong te krijgen en dus zwanger te kunnen worden van die vreemde, waar aan de andere kant de hormonen die een rol spelen bij de eisprong er weer mede-oorzaak van zijn dat vrouwen rond die periode makkelijker vreemdgaan.

Hormonen zijn uiterst krachtige stofjes, met effecten waarvan we eigenlijk nog maar een tipje van de ijsberg kennen. Ik weet ook niet of de informatie die ik heb geschreven 100 % juist is - beetje verouderde kennis die niet zo gedetailleerd is blijven hangen en lastig terug te zoeken - maar buiten kijf staat dat hormonen kunnen worden opgenomen en ook effect kunnen hebben, hoe klein ook.

Niet alle hormonen zullen even belangrijk zijn, een even grote rol spelen of überhaupt invloed hebben, maar wat binnenkomt (vetoplosbare hormonen direct, wateroplosbare hormonen met een "hulpje" dat ook weer een hormoon of een ander eiwit kan zijn) kan ook de bloedbaan in.

In de bron wel veel mooie algemene informatie over hormonen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hangt af van welke bron je volgt.

Sperma kan tot 7 dagen overleven inwendig. Daarna sterft het af.
Wat er met die lijkjes verder gebeurd is wel een vraag die meer op internet te vinden is, maar kennelijk niet erg zeker te beantwoorden is.

Ik lees zowel dat die worden geëscorteerd naar buiten.
Witte vloed,
maandstonden,
zwaartekracht
...

Maar aan de andere kant lees je ook dat sperma goede eigenschappen heeft. ( let op bij die bron, want hier en daar heb ik zo wat 'nu ni overdrijven' gedachten. Ik zie het eerder dat seks hier de goede boodschap is en sperma er wel bijhoort. Maar voor de volledigheid en zodat je het zelf kan overdenken... )

Zo zouden vrouwen die regelmatig een kwakje krijgen
minder snel depressief zijn
beter slapen
positieve bevordering van intelligentie ondervinden
Maar of ze het hier over het levende of dode opgenomen goedje hebben weet ik niet. Toch lijkt het me dan idd dat een vrouwenlijf het 'opneemt'.
Volgens een bron gaat het ook invloed kunnen hebben op de eisprong

Over vreemdgaan en sperma eventjes Leuk om te weten.
Sperma heeft cellen die ander sperma aanvallen (dus rivaliserend sperma uitmoorden)
Sperma van een minnaar bevat meer zaadcelletjes
Aangezien je meer klaarkomt met een minnaar ( raar he ) heeft dat sperma meer kans om sneller in de baarmoeder te komen,... meer kans op vaderschap.
Minnaarsperma is beweeglijker en sneller
nounka
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vreemdgaan werkt andersom ook. Als de vaste partner voor een langere periode (>3 dagen) geen seks heeft gehad of vermoed dat de vrouw vreemd gaat, zal ook extra (verse) zaadcellen geladen worden. Sperma heeft ook effect op het immuunsysteem. Ik gok dat alles dat niet weggespoeld wordt, door immuuncellen opgeruimd wordt. Grappig feitje is dat vrouwen qua immuunsysteem tolerantie opbouwen voor het sperma van de vaste sekspartner.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sperma haalt in elk geval de zuurgraad van de vagina naar beneden en dat is niet gunstig..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sperma verhoogd de pH van de vagina. Dus van zuur naar basisch.