Hebben kinderen van dezelfde ouders ook dezelfde DNA?

Er wordt gezegd dat we ons DNA voor 50% van onze vader, en voor 50% van onze moeder krijgen. En dan ligt het er nog aan welk DNA van welke ouder dominant is. Maar betekent dit dan dat kinderen dan exact hetzelfde DNA zouden kunnen hebben? Ik heb nl. altijd begrepen dat het DNA van ieder mens uniek zou zijn.

13 jaar geleden
in: Biologie
13.1K

Het beste antwoord

nee het dna van 2 broers van dezelfde ouders is niet gelijk aan elkaar

DNA van broer en zus is niet hetzelfde.
Een DNA-vingerafdruk wordt gemaakt door bepaalde delen van het gevonden DNA te vermeerderen met behulp van de Polymerase Chain Reaction (PCR).

Deze delen van het menselijk DNA verschillen zo sterk van persoon tot persoon dat deze hypervariabele delen een nagenoeg persoonsspecifiek DNA-patroon opleveren.

In dat opzicht is een DNA-vingerafdruk net als een echte vingerafdruk. Je kunt er geen medische gegevens of persoonlijke kenmerken uit aflezen, maar ieders profiel is wel nagenoeg uniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ze hebben niet exact hetzelfde DNA.

Je kan het zien als 2 bakken met lego blokjes: een rode & een blauwe. Als je uit beide bakken de helft van de blokjes pakt, dan heb je ook niet altijd dezelfde blokjes. Daarnaast kan je die blokjes ook nog op veel manieren in elkaar zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen twee willekeurige mensen is er zo'n 99,9% overeenkomst in het DNA. Bij broers, zussen en ouders ligt dat percentage op 99,95%; de helft dichter bij helemaal hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten één-eiige tweelingen, heeft elk mens een uniek DNA-profiel.

Het kind krijgt van elk van de ouders 50% van het DNA, maar dit is niet in elk eitje of zaadje hetzelfde.

Toegevoegd na 2 uur:
Overigens is ook buiten een-eiige tweelingen de kans op identiek DNA niet geheel nul, maar wel zo dicht bij de nul dat het voor alle praktische doeleinden als nul gezien kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle een-eiige tweelingen hebben hetzelfde DNA, het kan, maar meestal zit er nog een klein verschil in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat ook niet dat alle een-eiige tweelingen identiek DNA hebben, maar dat identiek DNA alleen bij een-eiige tweelingen voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens is bij een-eiige tweelingen het DNA identiek, tenzij er gedurende de ontwikkeling nog een mutatie voorkomt. De norm is dus: identiek, met uitzonderingen.
nee en dat komt omdat dit dna op chromosomen ligt, een normaal mens heeft 46 chromosomen, 23 paren en iedere ouder geeft altijd 1 van een paar en de andere ouder de andere (en dat wordt dus je eigen nieuwe paar)

maar van de 23 paren geef je dus nooit elk kind de zelfde set, er is een zeer groot aantal combinaties mogelijk.

Er is één paar behoorlijk bekend en verschillend bij mannen en vrouwen en dat is de xx voor vrouwen en de xy voor mannen.

als de man dus de x geeft krijgt hij een dochter, geeft hij de y krijgt hij een zoon (want de vrouw geeft altijd een x) en het kind heeft dus altijd weer een paar, of xx of xy

maar al die andere paren gaan geheel willekeurig. Ik kan daar als dit heel onduidelijk lijkt wel wat voorbeelden van geven maar dat is nogal veel tekst.
amigo