Welk type bloedsomloop heeft een (water)schildpad? Een dubbele of een enkele?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Antwoorden (2)

Blijkbaar geen van beide. Reptielen hebben meestal een hart met twee kamers en twee aorta's, die beide naar het lichaam gaan.
tinus1969
8 jaar geleden
Een schildpad valt onder reptielen. Hun hart bevat 1 kamer en 2 boezems. Toch heet het ook een dubbele bloedsomloop.

Zoogdieren, vogels, reptielen en amfibieën hebben een dubbele bloedsomloop. Bij een dubbele bloedsomloop gaat het bloed bij een rondgang twee keer door het hart. Een keer via de kleine bloedsomloop en een keer via de grote bloedsomloop. Bij zoogdieren en vogels is het hart opgebouwd uit twee kamers en twee boezems en bij reptielen en amfibieën is het hart opgebouwd uit een kamer en twee boezems.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bij een enkelvoudige bloedsomloop werkt het hart als een enkele pomp

Vissen hebben een enkelvoudige bloedsomloop. Nadat het bloed in de kieuwen zuurstof heeft opgenomen stroomt het direct door naar de rest van het lichaam. Dat gebeurt minder krachtig dan bij een dubbele bloedsomloop. Bewegingen van het vissenlichaam verhogen de stroomsnelheid van het bloed.
Erna55