Het paren van een hen en een haan heet treden en gebeurt meestal meerdere malen.. Een paar zaadjes komen in het eigeel / dooier, dan komt er eiwit, 2 vliezen en een schaal omheen. Soms vallen 2 balletjes eigeel tegelijk in de eileider van de hen. Zo’n ei noem je een dubbeldooier en is groter dan een gewoon ei, maar er komt nooit een tweeling uit.
Terwijl het ei door de eileider glijdt, wordt de voorkant puntig, de achterkant blijft stomp. Tenslotte drukt de hen het ei uit haar cloaca, de opening waar de poep samen met de plas uitkomt. Alles bij elkaar heeft ze er 25 uur over gedaan om het ei te maken. Ieder ei is een kant en klaar huisje voor het kuiken.

In de kalkhoudende schaal zitten 10.000 luchtgaatjes, waardoor zuurstof in het ei komt.
Door celdeling groeit het kuiken.
Ook ontsnapt zo verdampt water uit het ei, zonder de poriën zou het kuiken verdrinken. De vliezen en de schaal houden ook ziektes buiten de deur.
Onder de broedende hen of in een broedmachine eet het kuiken in dat huisje van het eigeel en het eiwit. Op de twaalfde dag van het broedproces kun je schouwen met behulp van een lamp, om te zien of het ei inderdaad bevrucht is.
Na 3 weken broeden weegt een ei van 60 gram nog maar 51 gram, zoveel water is er verdampt. Als eieren te lang bebroed worden, kunnen ze zelfs zo licht worden, dat ze kunnen drijven op water.
Na 21 dagen broeden pikt het kuiken de schaal open en krabbelt uit ei. Na het uitkomen in de broedmachine gaan de kuikens nog enkele weken onder een warmtelamp.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de bron vind je ook foto's van dit proces.
Erna55
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de cellen delen zich