Tot welke diersoort horen rupsen en maden eigenlijk?

Ik weet dat rupsen en maden uiteindelijk insekten worden, maar in hun leven voor de grote transformatie zijn het kruipende wezens, die geen enkel kenmerk van een insekt in zich hebben.

Horen ze dan in hun kruipende leven wel tot de groep der insekten of zijn het weekdieren of wellicht nog een andere categorie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
8.8K

Het beste antwoord

Even een stukje definitie:

Insecten:

"Alle insecten behoren tot de superklasse Hexapoda, maar niet alle Hexapoda worden tegenwoordig meer tot de insecten gerekend. De Hexapoda bestaan uit 4 aparte klassen: Collembola (springstaarten), Protura (oerinsecten zonder voelsprieten), Diplura (oerinsecten met voelsprieten) en Insecta (de eigenlijke insecten). De Insecta zijn verreweg de soortenrijkste groep in dit rijtje. De Hexapoda vormen een van de grootste systematische eenheden in de taxonomie. Ondanks de enorme variabiliteit in het uiterlijk en de morfologie van de aanhangsels van de meer dan 750.000 beschreven soorten kan de groep toch met een paar hoofdkenmerken goed worden gekarakteriseerd."
http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&id=2&menuentry=groepen

Diersoort:

"De algemene definitie van een soort is: organismen die in staat zijn zich op natuurlijke wijze onderling voort te planten en daarbij vruchtbare nakomelingen voort te brengen. Hier bestaat echter nog onenigheid over tussen wetenschappers."
http://dier-en-natuur.infonu.nl/biologie/98082-wat-is-een-soort.html

Rupsen en maden zijn vlinders en vliegen in een bepaald stadium van hun leven. Ze zijn dus nóóit een onafhankelijke diersoort an-sich.

Ondanks dat een rups nog verpopt en vervolgens in een vlinder veranderd is en blijft het tot de DIERSOORT 'vlinder' behoren. Net zoals de made tot de diersoort 'vlieg' behoort.

Dit komt omdat we bij het classificeren over het algemeen uitgaan van de kenmerken die het heeft in een volwassen stadium. Een volwassen rups is een vlinder en een vlinder heeft 6 poten. Een volwassen made is een vlieg en ook een vlieg heeft 6 poten.

Beide zijn insecten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het volledig met je antwoord eens. Ik heb dat zelf ook gegeven maar een moderator heeft dat naar de reacties verplaatst.

Andere antwoorden (2)

Rupsen behoren tot de larven:Een larve is de eerste levensfase nadat het dier uit het ei gekomen .Ook de made is een larve:Een made is de larve van een vlieg of mug.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In aanvulling op Fremar: ongeacht in welk stadium een organisme zich bevindt, het blijft hetzelfde organisme en blijft tot dezelfde diersoort behoren. Rupsen en maden zijn daarom insecten. Bronnen:
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Insecten#Voortplanting
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De vraag is tot welke DIERSOORT rupsen en maden behoren. Jouw antwoord suggereert dat larven een diersoort zijn. Dat is niet juist !
Rupsen en maden zijn geen insecten, het zijn enkel larven.
Vergelijk het eens met een kikkervisje die een kikker word?
Een imago-Larve die een Libel word?
Of de Larven
instar 1
instar 2 en
instar 3 die na Volgroeide larve te zijn geweest uiteindelijk een Meikever word?
En zoals ik al zei: Een rups is een larven van een vlinder, zie daarvoor bron 4.
Die zet ik HIER: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rups
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De larven van insecten zijn wel degelijk ook al insecten !
Baby's van mensen zijn toch óók al mensen ?! Dat is bij dieren niet anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies. Dit antwoord is onjuist.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dit antwoord volgens jullie onjuist is, waarom staat er in Wikipedia dan het volgende?
" Een rups is de larve van een vlinder." ???
Je ziet het HIER: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rups
En een mensenbaby is totaal niet te vergelijke met een rups die een vlinder word.
Een mensen baby is idd een mens, een rups is idd geen vlinder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog iets, insecten zijn gekenmerkt door 6 poten, wie kent een rups met 6 poten als rupsen toch insecten zouden zijn?
Klopt niet hé?
Een Duizendpoot bvb is geen incest, maar is een geleedpotige onder de kruipend dieren.
Zie link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Duizendpoten Zie bvb daarover ook hier eens naar:"De duizendpoot is geen insect. Een insect heeft maar zes poten." http://diertjevandedag.classy.be/geleedpotigen/veelpotigen/duizendpoten/klasse_duizendpoten.htm
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Wie beweert er hier iets over een duizendpoot ? Of wil je nu beweren dat een duizendpoot ook al een rups is ? Nee toch ! Maar jij haalt graag wikipedia aan. Het onderstaande stukje komt uit je eigen bron: "De kop bestaat uit een kapsel van chitine met korte voelsprieten en grote, raspende kaken. Het lange lijf bestaat uit 13 segmenten. De voorste drie zijn voorbestemd het borststuk van de vlinder te worden en heeft drie paar poten. Dit zijn de 'echte' poten die ook het volwassen insect krijgt. Op de middensegmenten van het achterlijf zitten tot vier paar poten (propoten) en soms komt ook nog een paar poten (propoten, pseudopoten)" Er zijn dus 'echte' poten (6 stuks !) en 'onechte' poten. In het larvestadium zijn nog niet alle kenmerken volgroeid. Daarom is nog niet elk kenmerk even duidelijk aanwezig. Daarom classificeren we dieren ook voornamelijk aan de hand van hun volwassen vorm. Maar laten we het eens omdraaien: kun jij ergens aantonen dat larven een echte klasse in de stam zijn, net zoals geleedpotige, insect, of worm e.d. ? Dat zal je niet lukken, omdat larven geen klasse zijn, maar slechts een stadium in de levenscyclus van een beest !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wil ik nu beweren dat een duizendpoot ook al een rups is ? Nee toch niet, zei ik ook niet en dat haalde ik ook niet aan, jij bij deze echter wél, neem jij nu zomaar aan dat dit mijn mening was, echt niet, anders zette ik dat er wel bij maar dat deed ik niet hé, ik haalde dit enkel aan ter vergelijk, omdat er beweerd werd dat een rups een insect is, klopt echter niet, net zoals het ook niet klopt dat een duizendpoot een insect zou zijn, dit enkel doelend op het aantal poten, meer wilde ik dus niet aanhalen en ik had ook geen andere bedoeling of reden.
Maar nu een antwoord op je vraag, ik vind dit wel een goeie vraag:
" kun jij ergens aantonen dat larven een echte klasse in de stam zijn, net zoals geleedpotige, insect, of worm e.d. ?" Deze vraag dus.
Ik wil eens kijken wat ik voor jou kan doen:
Dit is wat ik vond:
larven van vlinders behoren tot de familie van zakjesdragers (Psychidae) https://nl.wikipedia.org/wiki/Schietmotten
Dit is wat ik vond.
Vind jij méér? Graag, ook ik leer graag bij. Mag van mij ook na afsluiten van deze vraag. :)
Ik vond jouw vraag echt een zeer goede vraag.