Niet iedereen heeft evenveel last van vieze oren. De hoeveelheid oorsmeer kan per persoon en zelfs per oor verschillen.
Oorsmeer (ook wel oorwas of cerumen genoemd) is een vettige witte substantie die door klieren in het buitenste deel van de uitwendige gehoorgang wordt gemaakt. Normaal gesproken droogt oorsmeer na verloop van tijd uit, verandert van kleur naar geel of bruin tot soms zwart, en wordt door de haartjes in de gehoorgang naar buiten gewerkt. Het oor heeft dus een zelfreinigende functie. Oorsmeer dient ter bescherming van het oor tegen vuil, stof, bacteriën e.d. Het zorgt ervoor dat het trommelvlies soepel blijft en niet uitdroogt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je oren maken smeer aan om je gehoorgang te beschermen en dergelijke, maar het overtollige oorsmeer blijft daar liggen en maken je oren daar vies mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze worden ook vies om dat je stiekem zit te luisteren met je oor tegen de deur ;)