Reducenten zijn heterotroof, ze voeden zich met organisch materiaal, ook al is dat dood.

Alleen planten zijn autotroof (en algen en enkele bacteriesoorten die aan fotosynthese doen).

Toegevoegd na 2 minuten:
NB. Een autotroof organisme haalt energie uit anorganische stoffen of uit zonlicht en ze halen koolstof uit CO2, uit de lucht.

Reducenten zetten organische stoffen om in anorganische stoffen. Ze gebruiken de organische stoffen uit de bodem ook voor hun eigen bouw en zijn dan heterotroof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je strikt kijk naar de definitie van een autotrofe organisme, dan zou ik zeggen dat sulfaatreducerende bacteriën MEESTAL geen autotrofen zijn, omdat ze organische stoffen oxideren voor hun metabolisme, en dus afhankelijk zijn van organisch materiaal.
Maar de meeste reducenten kunnen ook waterstof (H2) oxideren, en dan kan je gerust zeggen dat ze een metabolisme hebben dat puur gebaseerd op anorganische grondstoffen, en dat is precies de definitie van autotrofisme.

Dus: ik zou zeggen dat reducenten tóch autotrofen zijn, want ondanks hun voorkeur voor organisch materiaal, toch een 100% anorganisch metabolisme kunnen uitvoeren, en hun eigen organisch materiaal kunnen metaboliseren alleen op basis van anorganisch materiaal.

De vraag is wat doe je dan met de paar soorten reducenten die geen raad weet met waterstof. Nou, die zijn dan maar heterotrofen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sulfaatreducerende bacteriën worden chemotroof genoemd, dat is ook wel een specifieke groep. Ik denk dat de vraag voortkomt uit een vraag in een biologieboek en dan kan je ervanuit gaan dat gevraagd wordt naar schimmels en bacteriën in de bodem die organische stoffen afbreken. Dat zijn hetereotrofe reducenten.