Hoe kun je het geboortecijfer van een diersoort uitrekenen?

Weet iemand toevallig hoe je het geboortecijfer van een diersoort uit kan rekenen? Ik moet weten hoeveel veldmuizen er worden geboren in een jaar. Ik begin hierbij met een populatie van 20 veldmuizen (10 mannetjes en 10 vrouwtjes) De vrouwtjes zorgen per jaar voor 8 worpen. Elke worp bestaat uit gemiddeld 6 jongen. Na 30 dagen zijn deze jongen ook weer geslachtsrijp. Weet iemand misschien hoe je kan uitrekenen hoeveel jongen er worden geboren in een jaar of een site waarop dit in te voeren is etc?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Reddie
9 jaar geleden
Misschien is het nuttig dat gewoon eens met potlood en papier uit te rekenen. Daar leer je meer van dan van een formule op internet.

Antwoorden (1)

Wanneer ik van jouw gegevens uit ga dan zou ik het op de volgende manier doen:
Dan gaan we er van uit dat van elke worp 50% mannetjes en de andere helft vrouwtjes zijn, dat alle nakomelingen het overleven en dat iedere bevruchting succesvol is.

Als een vrouwtje 8 worpen per jaar kan doen dan zal de groep vrouwtjes op de volgende dagen werpen (365dagen/8):

1e worp dag 45,6 (GROEP A)
2e worp dag 91.2 (GROEP B)
3e worp dag 136.8 (GROEP C)
4e worp dag 182.4 (GROEP D)
5e worp dag 228 (GROEP E)
6e worp dag 273.6 (GROEP F)
7e worp dag 319.2 (GROEP G)
8e worp dag 364.8 (GROEP H)

Per groep:
per worp zullen er 60 (20/2 * 6) nakomelingen zijn waarvan er gemiddeld 30 vrouwtjes die op de volgende dagen zullen werpen (45,6e dag geboren +30 dagen groeien + 45,6 dragen) :

(GROEP A1) 1e worp dag 121.2
(GROEP A2) 2e worp dag 166.8
(GROEP A3) 3e worp dag 212.4
(GROEP A4) 4e worp dag 258
(GROEP A5) 5e worp dag 303.6
(GROEP A6) 6e worp dag 349.2

Subgroepen
per worp zullen er 180 (60/2*6) nakomelingen zijn.
De vroege groepen zullen subgroepen produceren (vb Groep A1 op de 121e dag geboren + 30 dagen groeien + 45.6 dragen) vanaf de volgende dagen:
(Groep A1.1) 1e worp dag 196.8
(Groep A1.2) 2e worp dag 241.8
(Groep A1.3) 3e worp dag 287.4
(Groep A1.4) 4e worp dag 333

Sub- Subgroepen:
Per worp zullen er 540(180/2*6) nakomelingen zijn waarvan 90 vrouwtjes.
De vroege subgroepen zullen sub- subgroepen produceren (vb GroepA1.1 op de 196.2e dag geboren +30 dagen groeien +45,6 dagen werpen) vanaf de volgende dagen:

Laatste niveau:
Per worp zullen er 1620(540/2*6) nakomelingen zijn waarvan 810 vrouwtjes.
De sub-subgroep A1.1 zal nog een keer werpen voordat het jaar om is op dag 347.4 (dag 196.8 + 30 dagen groeien + 45,6 dragen) deze worp levert 4860 (1620/2*6) nakomelingen op.

De berekening:
480 = Totaal aantal van originele nakomelingen
3780 = Totaal aantal groep nakomelingen
11340 = Totaal aantal Subgroep nakomelingen
13230 = Totaal aantal Sub- subgroep nakomelingen
5670 = Totaal Sub- sub- subgroep nakomelingen
------
34500 = Totaal aantal nakomelingen 1e jaar

Als bron heb ik een link naar de excel sheet met mijn uitwerking toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Enige dat ik ga onthouden,... na een jaar heb je een muizenplaag