Hoe gevaarlijk is de EBSL bacterie voor mensen ?

Gisteren in Zembla : In 90 % van het kippenvlees zijn ESBL bacterieën te vinden . Deze bacterie is ook nog een resistent tegen antibiotica. Dit komt door het langdurige gebruik van antibiotica in de dier voeding en zelfs in het water van de dieren. Maar hoe gevaarlijk is de bacterie nou eigenlijk voor mensen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is gisteren óók al gesteld en staat nog open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, vergat de link:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eieren-esbl-bacterie.55218
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist , en daarom heb ik mijn vraag gesteld . Want het is niet de zelfde vraag ? Ik vraag hoe gevaarlijk de ESBL bacterie is . Misschien net zo gevaarlijk als Salmonella . Dat zit ook in het grootste deel van de kippen en de eieren.
Maar ESBL is misschien multi resistent tegen anti biotica? Kan het een nieuwe ziekenhuis bacterie worden ? En wat kunnen we zelf doen om niet besmet te geraken , behalve dan de eieren goed te koken ?

Het beste antwoord

Heel gevaarlijk, hoorde ik zojuist in de herhaling van dezelfde uitzending. Dergelijke bacteriën veroorzaken uiteindelijk bloedvergiftiging, en er zijn geen medicijnen meer voor. Dat moet je lichaam dus zelf uitvechten, en dat lukt niet iedereen. Vooral mensen met een al zwakke gezondheid moeten het dan vaak afleggen tegen de bacteriën. Zo gevaarlijk is-ie voor de mens ; je gaat er gewoon dood van.

En zo komen we stapje voor stapje weer terug in het pre-antibiotica-tijdperk. Dat weten we al dertig jaar, en eigenlijk is het al te laat om er nog iets aan te doen.

Maar in elk geval geen rauwe kip eten dus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het bijkomende probleem van EBSL- schiet me net te binnen - is dat ze ook andere , normaliter onschuldiger bactériën kunnen besmetten, zodat ook die schadelijk voor ons worden. Al met al een nogal somber scenario.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Stapje voor stapje terug in het pre- antibiotica tijdperk !". Dat is inderdaad erg verontrustend. Ik ben zelf in het ziekenhuis behandeld aan een relatief milde aandoening. Met die bacteriën er bij kan het dus een levens bedreigende behandeling worden.
Ik ga verder met het bekijken van artikelen hierover , dank je wel Marleen + .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel gevaarlijk voor mensen die behandeld moeten worden voor een infectie dus.

Andere antwoorden (2)

das logisch, maar in elk vlees zijn bacterien te vinden als je het vlees niet bakt/braad. tot nu toe is er maar 1 bacterie gevonden die resistent tegen hitte is(hoger dan 120C) en zelfs kan repliceren in deze omstandigeheden. tot die tijd, zolang je maar bakt en braad is er nix aan het handje.

EBSL kan voor infecties zorgen en is praktisch hetzelfde als MRSA. het is resistent en kan resistent worden tegen verschillende antibiotica. in een doomsenario zullen we geen antibiotica meer hebben voor EBSL/MRSA en zullen de zwakkere mensen doodgaan aan deze bacterie, maar dat kan nog heel lang gaan duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ESBL staat voor Extended Spectrum Beta-Lactamase. Dit is een enzym dat bepaalde soorten antibiotica (penicillines en cefalosporines) kan afbreken. De bacteriën die ESBL's kunnen produceren (Klebsiella, EscherichiaColi), zijn gewone darmbacteriën. Zulke bacteriën zijn onschadelijk zolang ze zich in de darm bevinden van gezonde personen, maar kunnen ernstige infecties veroorzaken. Ruim driekwart van de urineweginfecties maar ook eenderde van de bloedbaaninfecties in het ziekenhuis worden door deze bacteriën veroorzaakt. Wanneer deze bacteriën het ESBL produceren wordt zo’n infectie heel moeilijk te behandelen omdat verschillende soorten antibiotica niet werkzaam zijn. Het ESBL zorgt dat de bacteriën resistent zijn tegen die antibiotica.
naar bovenZijn ESBL-bacteriën gevaarlijk?
Nee. Voor gezonde mensen zijn ESBL-producerende bacteriën niet gevaarlijk. Echter, voor mensen die een infectie hebben – bijvoorbeeld een simpele urineweginfectie – en daarvoor behandeld moeten worden, kan het de behandeling bemoeilijken. Wanneer iemand een infectie heeft die wordt veroorzaakt door ESBL-producerende bacteriën zijn de mogelijkheden om de infectie met antibiotica te bestrijden namelijk beperkt. In sommige gevallen is het zelfs nodig om voor behandeling te worden opgenomen in het ziekenhuis omdat alleen nog antibiotica die via een infuus worden toegediend, werkzaam zijn.