kun je een eend laten castreren?

Misschien een hele domme vraag maar nergens op google te vinden.
Om nageslacht te voorkomen vroeg ik mij af of een (muskus) eend geholpen kan worden? onze eenden gaan ook wel eens het wild in waardoor het lastig is om de eieren te pakken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
5.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik denk dat het laparoscopisch mogelijk is bij vogels de eierstokken te verwijderen, maar ik vermoed ook dat dat een prijzige operatie gaat worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit het feit dat hierover zo weinig informatie te vinden is zou je de conclusie kunnen trekken dat het geen gebruikelijke praktijk is. Haantjes castreren schijnt alleen op jonge leeftijd goed uitvoerbaar te zijn. Het schudden of prikken van eventueel bevruchte eieren lijkt me toch een betere manier om bevolkingsexplosies tegen te gaan.

Antwoorden (1)

Er staat inderdaad bitter weinig over dit onderwerp op internet.

Maar dan ben ik een stapje terug gaan zoeken.
Niet gewoon voor eenden, maar voor vogels castreren. En daar is (nog niet veel maar ) toch al iets over te vinden.

Voor papagaaien kon ik vinden dat een vrouwtje eventueel kan geopereerd worden, maar enkel als ze overmatig legt en veel problemen er mee heeft. Zo'n ingreep zou gevaarlijk zijn en zelfs jaren later nog gevolgen kunnen opleveren.

Er zouden ook hormoonpreparaten zijn om in te spuiten,... maar als je ze niet goed regelmatig kan vangen lijkt me dit geen oplossing te zijn. Kennelijk zijn de meeste vogelliefhebbers er ook tegen.

Dan in de bron staat een link naar een vrij uitgebreide tekst over anticonceptie bij vogels.

Verder weet ik ook dat men vroeger toch hanen kon 'ontmannen'. Want een kapoen is een gecastreerde man. Dus het bestaat om een grotere vogel (mannetje ) te knippen. Online stonden zelfs handleidingen over hoe het zelf te doen.... maar
Een goede dierenarts weet er zeker meer van. Die kan ook meteen de nodige nazorgen geven en alles wat er verder bij hoort.

Toegevoegd na 2 minuten:
Waarom over vogels antwoorden in het algemeen,... wel een eend is een vogel en over eenden was er niets te vinden. Dat is al een basis idee dat je dan kan hebben.

Dan over de haan, ik denk dat kippen qua lay-out en zo meer meer op een eend zullen lijken dan een ara. Dus dat je daar meer over moet zoeken om je minimaal te informeren.
nounka
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, dat is in ieder geval meer informatie dan ik kon vinden :)