Zijn er bacterien die dopamine, serotonine of andere menselijke neurotransmittors produceren en al dan niet uitstoten of zelf gebrui?

Dat kunnen misschien genetisch gemanipuleerde bacteriën zijn voor het produceren van medicijnen of zo. Maar die bedoel ik niet.

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Jazeker, er zijn bacteriën bekend die serotonine of dopamine kunnen produceren. 90% van de serotonine in je lichaam bevindt zich in de darmen en voor dopamine is dit 50%. Serotonine speelt in de darmen een belangrijke rol in de peristaltiek (de spieren die het verterende voedsel voort stuwen). Hoewel bacteriën deze stofjes aan kunnen maken, wordt de meeste serotonine door je lichaam zelf gemaakt door interactie met bacteriën.

De serotonine en dopamine die in de darmen aanwezig is, zal echter weinig invloed hebben op de hersenen. Deze stoffen kunnen de bloed-brein barrière niet passeren. Dit neemt niet weg dat bacteriën wel invloed kunnen hebben op gedrag, meer en meer onderzoeken vinden hier aanwijzingen voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wauw, interessant. Dat zou ook kunnen verklaren dat mensen met ADD of ADHD, waarbij dopamine/serotonine gebrek of gebrekkige transport ervan in de hersens, vaak ook darmproblemen hebben, zoals prikkelbare darmen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, er zijn ook associaties met autisme bijvoorbeeld.

Andere antwoorden (1)

Nee, die zijn er niet.
Aangezien bacteriën geen zenuwen hebben is het maken van neurotransmitters van geen enkel nut. Neurotransmitters dragen zenuwimpulsen van de ene naar de andere zenuwcel.
En neurotransmitters kunnen ook niet als geneesmiddelen worden gebruikt.
Reddie
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ok ze heten nu dan wel neurotransmitters maar misschien hebben ze bij bacteriën wel een andere functie