door bestuiving

Toegevoegd na 2 minuten:
De sterke zoete geur van de lindebloesem is voor bijen al op grote afstand te ruiken. Als voor ons de geur al zo opvalt wat moet het dan zijn voor de bijen die nog beter kunnen ruiken dan wij. De heerlijke geur is afkomstig van de farnesol uit de etherische olie van de bloemen. De vele kleine bloemen van de winterlinde maken samen een grote en vallen zo beter voor bijen op. Ook de vorm van de bloemen en bloeiwijze is belangrijk. De bloemen van de winterlinde staan in bijschermen van 5 - 10 bloemen bijeen en zijn voorzien van een opvallend langwerpig perkamentachtig schutblad. Sommige meeldraden zijn onder wat verbreed en doen mee in het spel van reclame maken. De bloemkleur speelt ook een rol. Bijen zien kleuren anders dan wij. De 5 voor ons geelwitte bootvormige kroonblaadjes en de 5 groenwitte kelkblaadjes steken hebben voor bijen kleuren die nog meer tegen het groene bladerdek opvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lindes maken zaad aan na bestuiving, kunnen gestekt worden en maken wortelopslag.
Dus op drie manieren.