Hoe weten ze dat vitamine B zorgt voor de elasticiteit van de huid?

Het valt me op dat wetenschappers vaak aantonen dat iets werkt maar niet hoe ze daar achter zijn gekomen. Hoe kom je er bijvoorbeeld achter welke vitamines waar goed voor zijn? Het lijkt me dat je ze niet kan volgen..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Wetenschappers vertellen heel precies hoe ze exact achter gekomen zijn hoe iets werkt, of hoe ze iets ontdekt hebben.
Het probleem voor de niet-wetenschappers, is dat het uitgebreide uitleg veel te ingewikkeld en veel te technisch is om iets te kunnen begrijpen. Vandaar dat het uitleg vaak heel erg samengevat wordt, en alleen een kernboodschap overblijft. Iets in de trant van: "Transvetzuren zijn niet goed voor je hart", "Roken verhoogt de kans op longkanker", "Veel roodvlees is slecht voor het mileu", of "Vitamine D is goed voor je botten, en A voor je huid".
Dus ook al ken je niet het complete uitleg, reken maar dat er een wetenschappelijke publicatie is geweest in een gespecialiseerd tijdschrift, met een (vaak) buitengewoon ingewikkeld en uitvoerig uitleg.

Nu even concreet over vitamines.
De oude Egyptenaren hadden al ontdekt dat mensen die last hadden van nachtblindheid, beter werden door lever te eten. Ze hadden geen benul wat het probleem veroorzaakte, laat maar staan wat er in lever zat dat het probleem oploste, maar ze wisten wel dat het werkte! Wij weten nu dat dit een defect aan vitamine A is, waaraan lever rijk is. Dat noemen wij "empirische kennis", oftewel gebaseerd op ervaring.
Tegen het einde van de 18de eeuw begon men serieuzer en meer gefundeerd onderzoek te doen naar vitamines, en in de loop van de 19de eeuw had men een aantal ziektes ontdekt die veroorzaakt werden door gebrek aan stoffen die kennelijk in verschillende soorten voedsel zaten. Door extracten van voedsel te geven aan mensen die de ziekte hadden, en kijken naar wat er gebeurde, kon men steeds dichterbij het isoleren van vitamines komen.
De allereerste zuivere vitamine werd in Japan in 1910 geïsoleerd, en haar rol werd bepaald door te kijken of mensen die een ziekte hadden, beter werden door een zuiver extract van de vitamine in te nemen. Dat bleek dus te werken, en zo werd ontdekt, en wetenschappelijk bewezen, dat vitamine B1, oftewel thiamine, geïsoleerd van o.a. rijst, de ziekte van 'beriberi' kon genezen.
Zo werden later in rap tempo veel andere vitamines en hun werking ontdekt, door te kijken naar wat voor effect het gebrek, of juist het toedienen van een bepaalde soort voedsel op de gezondheid had.
Trouwens, "vitamine B" is een hele groep. De vitamines die goed zijn voor je huid, zijn A, B3 en B7.

Hoe alle vitamines exact werken is verder geen geheim: het staat in elke Biologie boek of simpelweg op Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze hebben daar wetenschappelijke methodes voor. Gelukkig zijn die over de eeuwen heen verfijnd en tot standaard protocol gemaakt.

Meestal bestaat het uit al dan niet empirisch onderzoek, controlegroepen vaststellen, dingen testen, resultaten en gegevens vastleggen, en op basis van gegevens conclusies trekken. Vaak helpt het om eerst een hypothese te hebben maar dit is niet noodzakelijk.

Dan worden die conclusies weer getest door een herhaling, soms met kleine wijzigingen, en ook door andere methodes.

Eindelijk worden die conclusies weer getest door andere wetenschappers die al dan niet onafhankelijk zijn, en als er evt een concensus kan worden bereikt, en de resultaten blijven gelijk bij iedere opvolgende test/onderzoek, spreekt men van een wetenschappelijke stelling of feit.

Totdat een ander iemand evt op basis van dezelfde methodes het tegendeel kan bewijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nee, ik bedoel letterlijk hoe ze daarachter zijn gekomen.
Vaak komen ze achter de werking doordat het ontbreken van een vitamine een ziektebeeld geeft. Bijvoorbeeld gebrek aan vitamine C geeft uiteindelijk scheurbuik. Het is dus een stukje detectivewerk.