Dat zou mogelijk zijn maar hangt af van meerdere factoren.

Als je dood bent heb je geen spierspanning meer, maw alle spieren verslappen.
Je tong is één grote spier dus die zakt uit, maar wel naar beneden door de zwaartekracht.

Als je op je rug ligt zakt je tong dus in je keel, om die reden moet je bewusteloze mensen op hun zij leggen of in elk geval hun hoofd naar de zijkant draaien om te voorkomen dat ze in hun eigen tong stikken.

Dode dieren liggen vaak met de kop zo op de grond dat de bek naar beneden wijst, daarom zakt de tong (die relatief ook langer is dan bij ons), er dus uit.

Als je als mens zo ligt dat je hoofd met de mond naar beneden wijst en zodanig dat de mond ook openzakt, zou de tong er (een stukje) uit kunnen zakken.

Beetje gruwelijk detail maar daarom doen ze bij dode mensen een draad in hun onderkaak (zo heb ik ooit begrepen) om te voorkomen dat de mond naar open gaat hangen, want ook daar is de spierspanning die hem dichthoudt vanaf
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Klein puntje van commentaar: "Onderkaak wordt aan het hoofd vastgebonden; mond mag niet openstaan.", zo lees ik in verschillende online handboeken over het afleggen (verzorgen) van overledenen. Daar wordt niets over een draad IN de onderkaak vermeld. Voor de rest een prima antwoord, lijkt mij!
Summo
8 jaar geleden
Ja, daarom zette ik er ook bij: heb ik begrepen, geen eigen ervaring hoor
Want vastgebonden? Hoe zou dat dan gaan? je ziet nooit iets aan de buitenkant natuurlijk
Antoni
8 jaar geleden
Tja, hoe het precies (wel) wordt gedaan, weet ik helaas ook niet.
Summo
8 jaar geleden
Ik zal geen onprettige links plaatsen maar als ik zoek op onderkaak, draad en overledenen vind ik wel degelijk een verhaal over hechtdraad ed
Antoni
8 jaar geleden
Ik heb het verhaal gelezen. Ik wist niet dat verzorgers van overledenen dat soort handelingen deden. Dat had ik niet verwacht!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De mond wordt alleen vastgezet als deze na overlijden open valt. Meestal hoeft het niet omdat de mond na overlijden nagenoeg gesloten blijft.
Antoni
8 jaar geleden
Dank voor je reactie, Bettona! Dit wist ik ook nog niet. Weer wat geleerd.
Franciscus99
8 jaar geleden
Dankje wel, op de laatste zin na was het heel duidelijk.