Is het mogelijk dat er twee kinderen worden geboren met identieke genen zonder dat er sprake is van een tweeling?

Als je dezelfde ouders hebt lijkt het me immers dat er een kans is dat er nog een eicel en nog een zaadcel met precies dezelfde genen kunnen versmelten. Aangezien we 23 paar chromosomen hebben zijn er 2^23 aantal combinaties mogelijk voor zowel de eicel als de zaadcel. En dan moeten die twee dezelfde nog maar net weer versmelten. De kans is misschien zo ontzettend klein dat het nog nooit is voorgekomen, ik bedoel je spreekt misschien van een kans van 1 op miljarden, maar is dit, puur technisch gezien, mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het is zeker niet onmogelijk, technisch gezien, dat een twee kinderen worden geboren met identieke genen ja. Echter, de kans is zo klein (1 op de 2^23 * 2^23 = 1 op de 2^46) dat als we alle mensen op aare nemen, en al deze mensen uit dezelfde ouders geboren zouden zijn, we pas n de buurt van lotto-kansen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je beweert nu dat er maar 2 mogelijkheden zijn per chromosoom. Als dat zo was zijn 2 op de (2^23) mensen genetisch identiek. Er zijn veel meer mogelijkheden per chromosoom, geen idee, maar het zijn er duizenden, zo niet miljoenen. Ken je iemand met precies hetzelfde haar als jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Het gaat hier om nakomelingen van dezelfde ouders...
Het is ook zo dat het kleinste chromosoom van de man ook altijd een paar wordt met het kleinste chromosoom van de vrouw. Op deze chromosomen zitten genen. Miljarden, deze moeten exact hetzelfde zijn. Bovendien is er in het laatste gedeelte van de meiose nog sprake van crossing over. Waarbij de genen even fijn gehutst worden. De kans is niet helemaal nul, maar 1 op de miljard is nog veel te hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja dat is waar ook, die crossing-over. Vergat het helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ik haalde de basenparen genen even door elkaar. Toch wist ik niet dat er zoveel genen waren. Bedankt!