Mijn vader is een tweeling en mijn schoonmoeder ook is de kans dan groot dat ik ook een tweeling krijg ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Antwoorden (4)

dat zou heel goed kunnen gezien de genetische factoren.
je vader: 50%
schoonmoeder/vader kind:50%
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt aan het soort tweeling. Een één-eiige tweeling ontstaat spontaan, men weet nog steeds niet goed waarom en dat is over het algemeen niet erfelijk.

Bij een twee-eiige tweeling heeft de moeder dus in plaats van één eitje twee eitjes laten ontspringen uit de eierstokken. Dat gebeurt vaker als je als moeder ouder bent maar het kan ook erfelijk zijn.

Waren het één-eiige tweelingen dan is het over het algemeen toeval. Waren het twee-eiige tweelingen op latere leeftijd: dat hoeft ook niet erfelijk te zijn.
Waren het allebei twee-eiige tweelingen op jonge leeftijd: dan is de kans wellicht wat groter maar ja: je bent zelf ook al geen helft van een tweeling.

Toegevoegd na 8 uur:
Aanvulling over het generatie overslaanfabeltje: "In sommige families komen meerdere twee-eiige tweelingen voor, waarduit is gebleken dat het krijgen van een twee-eiige tweeling erfelijk kan zijn. Zo hebben zussen en dochters van vrouwen met een twee-eiige tweeling bijvoorbeeld een twee keer zo grote kans om zelf ook een tweeling te krijgen. Het idee dat de kans op het krijgen van een tweeling een generatie zou overslaan, is echter een fabeltje. Doordat het krijgen van een twee-eiige tweeling het gevolg is van een dubbele eisprong bij de moeder, speelt een eventuele erfelijkheid van de vader hierbij geen rol. Wel kan de vader zijn erfelijkelijkheid doorgeven aan zijn dochter en op die manier een tweelingopa worden."

http://twinspiratie.nl/content/view/36/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zeggen wel dat een erfelijke 2ling een generatie zou overslaan. Ik weet niet of dit klopt. Als het erfelijk is dan moet je ook nog het geluk hebben dat je net op dat moment een dubbele eisprong krijg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat toch in mijn antwoord viri? Het is een fabeltje omdat het niet standaard is en omdat het ZOU kunnen als er een man tussenzit die precies dat X chromosoom van zijn moeder heeft geërfd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw laatste alinea heeft dus niets te maken met generaties overslaan omdat er altijd een KANS is op een tweeling. Die hogere kans heeft die moeder ook gehad en zo slaat die kans helemaal geen generatie over. Het fabeltje gaat over het altijd overslaan, het standaard dus, ook als er alleen vrouwen tussen zitten en ook met een-eiige tweelingen!
Yweelingen krijgen is wel erfelijk maar alleen via de moeder. Een tweeling ontstaat namelijk bij de moeder omdat het eitje zich splits of omdat er 2 eitjes zijn vrijgekomen. als vader heb je, buiten het bevruchten, niets met de tweelingen krijgen te maken.
De kans dat je een tweeling krijgt is natuurlijk wel aanwezig maar niet via erfelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets verkeerds gelzen, ik had niet gelezen dat jou schoonmoeder ook een tweeling is. dit maakt de kans op een tweeling wel groter. Via jou vader is er namelijk geen kans maar via je schoonmoeder wel. Als ze een 2-eiige tweelinging is gehemaal. je kunt er geen percentages op vast leggen omdat tweelingen eigelijk een 'foutje' van de natuur zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
één eiige tweelingen zijn helemaal niet erfelijk (eitje wat splitst) en vaders kunnen wel wat doorgeven (zie mijn aanvulling door de reactie over generaties overslaan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder: is gast een man of vrouw want ik dacht aan een vrouw en jij blijkbaar aan een man ;)
Als de tweeling van je vader twee-eiig is dan is de kans op een tweeling verhoogd. Al te groot is die extra kans niet denk ik. Je schoonmoeder is niet aan jou verwant, maar als zij ook deel uitmaakt van een twee-eiige tweeling dan betekent dat wel dat haar vader een goede vruchtbaarheid had en dat zou naar jouw man kunnen overerven, zodat de kans iets groter is dat jouw twee eitjes allebei worden bevrucht. Dat effect is wel veel minder belangrijk en kun je rustig verwaarlozen.