Op vakantie in IJsland zag ik in het mos wat op de bodem groeide regelmatig dood mos in een circel. Hoe ontstaat dat Wat is daar aan de hand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

De ronde vormen geven duidelijk aan dat er hier sprake is van een schimmel in de grond.
Heel veel soorten schimmels groeien vanuit een plek uit, tot een cirkel .
Het zelfde zie je bij een z.g.n. heksenkring van paddenstoelen( ook een schimmel) ,die kringen worden ieder jaar een beetje groter, de binnenkant sterft steeds uit, terwijl de buitenkant aangroeit, dus groter wordt.
de schimmel op de foto, parasiteert waarschijnlijk op het mosplantje, dat daarna in de buitenste ring afsterft en binnen in de ring weer aangroeit.

Toegevoegd na 22 uur:
Op de foto zijn veel lange witte draadjes te zien.
Je ziet ze vooral in en op de cirkels, zo te zien zijn het schimmeldraden, of iets dat daar op lijkt.
Dus nog een aanwijzing dat we hier met een schimmel te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
maar ik twijfel of daar het mos van dood gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je prachtige foto's, maar je hebt me niet overtuigd, lees nu ook mijn toevoeging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
viridiflavus, dat van die heksenkring in het gras is me bekend. Sommige heksenkringen, hebben inderdaad een donkergroene ring in het gras en deze groeit ook sneller dan de rest.
Maar ik heb ze ook gezien, met een duidelijk groenere rand, terwijl binnen de cirkel het gras bijna niet meer groeide en dat voor langere tijd.
Mos groeit meestal op een bodem met zeer weinig mineralen en vooral geen stikstof, eigenlijk is regenwater voldoende om te kunnen groeien.
Een heksenkring kan bij mos dus nooit geen betere groei geven, eerder dood gaan, omdat er mogelijk door de schimmel mineralen vrij komen in de bodem.
Zo iets moet hier dan aan de hand zijn.