Kun je iets ruiken als je slaapt?

Ik lees op diverse, met name brandweer gerelateerde, sites dat dit niet kan. Dus doordat je niets ruikt in je slaap, ruik je niet de rook en kun je dus stikken.

Maar zojuist kom ik een site tegen die zegt dat het wel kan: http://www.schoolbieb.nl/basisschool_doelgroep/groep_5_en_6/natuur_en_techniek/mensen/zintuigen_gl

Beetje verwarrend, wie kan het correct uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
18.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het mogelijk dat de brandweerwebsites bedoelen dat je bijvoorbeeld koolmonoxide niet ruikt? Dit gas komt vrij bij onvolledige verbranding, bijvoorbeeld als iets smeult. Hieraan kan je dood aan gaan omdat je lichaam het koolmonixide niet registreert i.t.t. kooldioxide.

Het beste antwoord

Uit onderzoek van de Brown University in New York blijkt, dat je er niet op kunt rekenen dat je wakker wordt van geur.
Als mensen echt wakker waren konden ze de geur ruiken, maar niet als zij sliepen. Zie link.

Het is dus verstandig om een rookmelder op te hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Na onderzoek blijkt de reukzin het enige zintuig te zijn dat nooit slaapt.

"Professor Tim Jacob, an expert in smell and taste at Cardiff University, said: "Smell is the only sense that doesn't 'sleep'. Information continues to reach the limbic system of the brain and that includes the hippocampus, or memory area and the amygdala, that is involved with emotional response.
"Other senses have to pass through the 'gate' of the thalamus, which is closed when we sleep." "
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je oren slapen ook niet anders werd niemand van een wekker wakker, die professor heeft er zeker geen.
AWM
14 jaar geleden
Ik moet zeggen dat je daar een punt hebt! :)
En als je een emmer water over iemand gooit, wordt ie
ook wakker. Het water neem je waar met je zintuigen, nietwaar?
ik ben overtuigd dat het wel kan.
zodra mijn man beneden wat bakt of kookt wat ik vind stinken word ik wakker van de geur.
ook wanneer hij stiekum beneden een sigaret (in huis) rookt word ik wakker. de lucht kruipt de trap op en gaat onder de deuren door.
ik word altijd wakker van de luchtjes die ik niet lekker vind. dus ik moet wel ruiken in mijn slaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb persoonlijk wel degelijk de indruk dat geuren kunnen doordringen tot je slaap, en zelfs geintegreerd kunnen worden in je droom die paar seconden (die soms wel een kwartier lijken te duren) voor je (erdoor) ontwaakt.

Wat gevaarlijk is, is dat wat je NIET ruikt in je slaap. Koolmonixidevergiftinging bijvoorbeeld, waar de brandweer natuurlijk direct of indirect wel eens mee te maken krijgt. EN bij brand ben je voor je de rook ruikt vermoedelijk al gestikt door het gebrek aan zuurstof in de lucht OF volledig ingesloten door de brand. Daarom blijven rookmelders zeker een goed idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn vorige huis ontstond midden in de nacht brand.
Door een fout die overdag was gemaakt bij het aanleggen van het nieuwe dak, was er brand ontstaan.
Onafhankelijk van elkaar werden wij wakker door een enorme stank, het schroeien en branden van rubber.
In India waar ik eens overnachtte in soort van hotel (geen ramen, geen echte deuren) vloog achter het pand een wierookfabriekje in brand. Ik schoot absoluut wakker van de vreselijke overweldigende stank. En dat was nog voor de echte grote brand en de rook-ontwikkeling!
Mijn man is iets heerlijks (ik weet niet wat) aan het koken terwijl ik even in slaap dommel op de bank.
Mijn onderbewustzijn registreert wat hij aan het koken is nog voordat ik echt wakker word. Ik ruik dus in mijn slaap al dat varkenshaas in portsaus maakt en bij het wakker worden klopt dat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel eens wakker geworden van een brandlucht en het bleek dat een gebouw aan de overkant in lichte laaie stond. We konden het niet horen of zien en er was ook geen rook, maar ik werd wakker van de brandlucht.
Brandweer gebeld en zelfs de buren hadden het nog niet gemerkt. Gelukkig was er niemand in het huis!