Het duurt gemiddeld 3 uur voordat het voedsel de maag verlaat, en het duurt tussen de 24 en 48 uur voordat de restanten uiteindelijk het lichaam verlaten.

Spijsvertering vindt voornamelijk plaats in de maag en in de dunne darm, de dikke darm heeft als belangrijkste taak om water uit de ontlasting te halen en zouten te regenereren.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ligt eraan welk voedsel. Bier doet er bijvoorbeeld 1,5 uur over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het duurt - hou je vast! - ongeveer 32 uur en 10 seconden voordat het eten je lichaam verlaat via de anus. Ik kan je ook zeggen hoe lang het duurt voordat het eten andere lichaamsdelen heeft bereikt:

-Mond: 00 uur, 00 minuuten en 00 seconden verstreken: Mondje open! Kijk nu hoe lang het duurt voordat voedsel het spijtsverteringskanaal door is.

-Keel: 00.00.05 verstreken: Nadat het voedsel is gekauwd, wordt het door je tong in de keel geduwd.

-Slokdarm: 00.00.10: Het duurt 10 seconden voor voedsel (minder voor drinken) je maag heeft bereikt.

-Maag: 03.00.10 verstreken: Voedsel wordt drie uur lang omgeroerd in je maag.

-Dunne darm: 08.00.10 verstreken: Voesel, verteerd en opgenomen door de dunne darm, laat waterig afval achter.

-Dikke darm: 20.00.10 verstreken: Halverwege de dikke darm is het waterige afval gedroogd en vormt feces (stoelgang).

-Rectum en anus: 32.00.10 verstreken: Feces (stoelgang) in het rectum zijn klaar om naar buiten te worden geduwd door de anus. Het proces is voltooid.

Ik heb deze tekst uit een boek over het menselijke lichaam gepikt. Ik zuig het dus niet uit mijn duim.

Ik hoop dat je hiermee een fatsoenlijk antwoord hebt gevonden,

Groetjes antwoorder.