Waarom is het afweermechanisme van mensen zwakker dan dieren?

Het valt me op dat je als mens snel ziek wordt, bijvoorbeeld van drinken uit een beekje terwijl dieren het meest slechte water kunnen drinken zonder problemen. Ik snap dat bij de mens (omdat we schoon leven) het afweersysteem luier is dan de dieren maar er moet meer aan de hand zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Je geeft gewoon je eigen antwoord, omdat we het niet meer gewend zijn, omdat we relatief "schoon" leven.

In landen met minder hygiëne en andere omstandigheden kunnen mensen tegen omstandigheden waar "westerlingen" doodziek van zouden worden.

Dat is gewoon alles, gewenning, of beter gezegd: ontwennig
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom hoort dat zo?
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens kunnen in landen met hygiene de meeste mensen ook niet tegen dit soort omstandigheden; diarree is daar een veelvoorkomende dodelijke kinderziekte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar een kat of een hond, kan wel likken aan zijn eigen kont. Mensen kunnen daar niet tegen dus ik denk dat bovenstaand antwoord niet helemaal klopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo kunnen mensen daar niet tegen (los van of ze er bij kunnen)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben geen dokter maar ze zeggen dat het voor mensen beter is om de e.coli bacterie te vermijden.
Daar tegen over zet ik dat een hond met plezier uitwerpselen eet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het spijsverteringsstelsel van mens en dier verschilt en inderdaad ook de omstandigheden waar we in leven. Daarnaast is niet elk dier vatbaar voor menselijke bacteriën en vice versa.