Is de mens eigenlijk niet te ver ontwikkeld waardoor de evolutie gestopt is?

Want de mens kan heel erg veel dingen zelf in de hand houden, hij is zo slim dat hij voor bijna elk kwaaltje een middel kan bedenken. Maar hierdoor overleven nu ook de 'zwakkeren' en is er van evolutie toch nog weinig sprake? Door de evolutie bleven sterke mensen over, die zich dan weer konden voorplanten.
(Hier wil ik niet mee zeggen dat ik wat tegen minder begaafden of mensen met een slechte gezondheid heb)

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit heb je goed gezien ;) De 'natuurlijke' evolutie is bij de mens haast gestopt. Alleen hele zwakke mensen die voor hun 'vruchtbare periode' overlijden worden nog uitgeselecteerd. Een simpel voorbeeld is slechtziendheid. Ik heb bijvoorbeeld sterke -5. Vroeger in de wilde natuurlijk was ik erg snel dood gegaan (kan nog geen konijn vangen met zo weinig zicht). Nu kan ik echter lekker overleven en ooit kinderen krijgen en deze hebben dan een iets hogere kans op slechtere ogen als kinderen van ouders met goede ogen.

Op sommige gebieden zijn mensen erg ontwikkeld, maar als ik denk aan het milieu, de grondstoffen die opraken, hoe we met het milieu omgaan, weet ik dat we nog veel te leren hebben. In het algemeen denken de meeste mensen aan de korte termijn, maar bepaalde oplossingen voor milieuproblemen moet men toch echt verder doordenken. En wat iemand al noemde, er ontstaan steeds meer ziektes waar veel mensen aan overlijden, dus er is nog werk aan de winkel.

Het is maar een klein deel van de mensheid wat onze luxe van goede medische zorg, voldoende goede voeding en een overmaat aan fossiele brandstoffen kent. Een luxe die de strenge evolutie even kan doen vergeten. Maar die luxe kennen we nog maar heel kort en het is nog zeer de vraag of we die luxe over enkele honderden jaren nog kennen. De bloeitijd van het oude Rome heeft ook maar enkele eeuwen geduurd en het lijkt me nogal ongefundeerd optimistisch om te denken dat het bij ons langer gaat duren. Bovendien kan evolutie niet stoppen; evolutie heeft geen handrem. Evolutie draait om de survival of the fittest en dat wil zeggen dat de best aangepaste overleeft; vandaag is dat een kantoortijger en morgen misschien wel weer een keuterboer die zijn spieren, tanden en kiezen weer hard nodig heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100