Zou de mens zich kunnen aanpassen aan een andere planeet?

Één van de redenen dat de mens afgelopen jaren heeft kunnen overleven is het vermogen om aan te passen. Recht op lopen, gereedschap maken en een sociaal brein ontwikkelen zijn enkele voorbeelden. Zou de mens zich ook aanpassen aan de omstandigheden op een andere planeet? Bijvoorbeeld zonder zuurstof functioneren, zeer lage danwel hoge temperaturen, nu nog voor de mens schadelijke stoffen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (6)

Dat hangt af van welke termijnen je vanuit gaat.

Feitelijk leven er nu al mensen in de ruimte. Het ruimtestation wordt immers continu bewoont. Dus kunnen we middelen maken om leven inallerlei omstandigheden mogelijk te maken.

Of we ons zelf fysiek aan kunnen passen: Ja dat kan biologisch gezien. Als we zouden besluiten in een compleet andere atmospheer aan te moeten passen kunnen we besluiten dat we daar babies op gaan selecteren, en dat een zeer groot aantal generaties vol te houden..

Op dit moment is het echter etisch absoluut ondenkbaar dat we zoiets zouden doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar op de voorbeelden: nee.
Bedenk dat ons aanpassingsvermogen hangt op de toepassing van technologie (hoe simpel dan ook). Diepgaande lichamelijke aanpassingen zijn een kwestie van evolutie, dus dat zou miljoenen jaren moeten duren. En het lichaam ‘ombouwen’ om methaan te kunnen ademen, dat zie ik niet gebeuren.
Sommige aanpassingen zijn haalbaar door het inzetten van een boel techniek en zéér langduirige gewenning. Een andere zwaartekracht, bijvoorbeeld, of iets ijlere lucht. Verder zal het een kwestie zijn van ruimtepakken en degelijke huisjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al die dingen die je op noemt belemmeren dat de mens zich op een andere planeet kan handhaven!
Nee,de mens zal zich niet aan kunnen passen. De enige mogelijkheid is m.i. dat de mens de planeet gaat aanpassen en ook dat zal heel erg moeilijk worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben er behoorlijk zeker van dat mensen zich aan kunnen passen aan andere planeten.
ik verwacht wel dat dit proces lang zal duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Zou de mens zich kunnen aanpassen
aan een andere planeet?"

Als 'een andere planeet'
aan de nodige voorwaarden zou voldoen,
en de mogelijkheid toelaat
om te 'kunnen aanpassen'
(door de nodige technologie),
dan zou de mens dat
naar mijn mening kunnen, ja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan. Het kost heel veel tijd, maar is zeker mogelijk. Ik zie niet meteen zitten dat we methaan-ademers worden, maar stel dat we b.v. de atmosfeer van Mars gaan terraformen, dan kan daar op d'n duur een zuurstofconcentratie onstaan die voor ons NU niet leefbaar is, maar voor mensen die aangepast zijn aan lagere concentraties zuurstof, wel. De bewoners van La Paz kunnen nu ook al toe met een lagere zuurstofdichtheid. Verder zullen onze gewrichten zich aanpassen aan een lagere zwaartekracht.

Er zijn ook wel kunstgrepen te bedenken om b.v. tegen een veel grotere zwaartekracht te kunnen (een exoskelet o.i.d, of een vloeistofademhaling om te voorkomen dat de longen inklappen). Ik verwacht wel dat de mens allerlei biologische dan wel technische aanpassingen aan z'n eigen lichaam gaat uitproberen als dat nodig is. Er zijn altijd pioniers die die grenzen willen verkennen.