Bestaan er nutteloze wezens?

Zijn er dieren/ insecten die totaal geen nut hebben in de natuur? Ik denk bv. aan teken en vlooien.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
12.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die hebben wel nut. ze kunnen opgegeten worden. b.v door spinnnen..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mensen die een levenslange gevangenisstraf uitzitten in Nederland! Ze hoeven namelijk niet eens te werken o.i.d.! Maar daar komt hoogstwaarschijnlijk verandering in, binnenkort is 'levenslang' niet letterlijk meer levenslang.

Het beste antwoord

Alle planten en dieren hebben een functie in het grote geheel. Indien ze geen functie zouden hebben waren ze in de evolutie al lang verdwenen. Alles wat in het grote geheel niet voldoende functioneerd wordt vervangen door iets anders. Er is dus niets nutteloos. Alleen kijken wij als mens tegen sommigen planten en dieren anders aan , omdat het volgens onze inzichten mischien nutteloos is, terwijl het in het grote geheel best wel een functie zal hebben. Voor veel mensen is alles waar we last van hebben nutteloos. Voor de natuur is dat anders. Een mooi voorbeeld zijn de brandnetels waar iedereen een hekel aan heeft, maar deze planten zijn ongelooflijk geneeskrachtig voor de mens en het zijn de waardplanten waar de rupsen op leven van onze mooiste vlinders! Toch spuit de mens ze liever dood, vaak uit ontwetendheid. Maar nutteloos? Dacht het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, je kunt van brandnetels bovendien nog soep koken ook, of je kunt er kleding van maken. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal juist maar wie weet dat?

Andere antwoorden (14)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit antwoord wilde ik ook geven. Het enige dat wij doen is de natuur kapot maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
SORRY! Ik wilde op het positieve duimpje drukken, druk ik op negatief --"
Nogmaals: sorry
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou me meer willen beperken tot het type pennenlikker ambtenaar...
"nut" is een relatief begrip.

Voor een wezen dat teken en vlooien eet zijn deze dieren nuttig.

Als je in gedachten afstand neemt van de aarde met al zijn bewoners als geheel dan is deze volkomen nutteloos.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang mensen van mening blijven dat zij een intrinsieke meerwaarde vertegenwoordigen door louter te bestaan blijft dit een lastige discussie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Organismen moeten geen "nut" hebben om te bestaan. Vele dieren of planten zijn inderdaad op de ene of de andere manier nuttig (als voedsel of als bestuiver bijvoorbeeld), maar dit is omdat andere organismen zo geëvolueerd zijn om deze organismen nuttig te vinden. Een bij is voor een bloem nuttig als bestuiver, een kip is voor een hond nuttig als voedsel.

Er zijn altijd organismen die precies alleen tot last lijken te zijn. Dit is omdat organismen gewoonweg geen nut moeten hebben om geëvolueerd en ontstaan te kunnen zijn. Zolang ze zichzelf in stand kunnen houden, zich kunnen voortplanten en aanpassen, zal een soort bestaan, hoe vervelend of onnuttig ze voor ons ook mag zijn.

Om nu de teek onder de loep te nemen. Misschien hebt u wel al eens van de ziekte van Lyme gehoord. Deze wordt overgebracht door teken op andere dieren. Voor de bacterië Borrelia burgdorferi, die deze ziekte veroorzaakt, is de teek erg nuttig! Anders zou deze bacterie zich niet kunnen verspreiden en voortplanten. Zo zie je maar, wat voor ons een erg vervelend en mogelijk dodelijk organisme is (nl. de teek), is voor een ander organisme dan weer een voorwaarde voor overleven (de bacterie).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, torren.
Ze doen niets maar ze zijn wel vervelend!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik kan met de beste wil van de wereld geen 'nut' ontdekken van MUGGEN !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Muggen hebben inderdaad evolutionair niets toegevoegd, althans niet volgens vele wetenschappelijke onderzoeken. En da's uniek, want voor elk onderzoek is er altijd wel een andere wetenschapper die het beter denkt te weten:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Muggen is het voedsel voor veel soorten vogels , spinnen en vleermuizen.
Homo animalis politicus een diersoort dat totaal geen nut heeft . Als omnivoor vreet hij alles kaal en als predator wijkt hij voor niemand, als jakhals is hij alert voor gewonde prooien. Hij kan zijn opposant in een web verstikken en een venijnige schorpioenbeet toebrengen.Totaal ontdaan van enig sociaal gedrag wil hij telkens zich het beste toeeigenen. Eén probleem : alhoewel volstrekt nutteloos ,helaas onuitroeibaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ambtenaren.
(Grapje. Ik ben zelf ambtenaar :P.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ambtenarin of ambtenares?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen van beiden, hehe... Mijn avatar is iemand waar ik fan van ben. Als je Aziatische talen op je PC hebt geïnstalleerd, kan je zien welke Japanse naam er onder de avatar staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan je toch ook gewoon zeggen, de meeste hebben geen az. talen op de PC.
Buitenaardse wezens, want die hebben hun nut nog lang niet bewezen... Ze bestaan wellicht niet eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nut wordt weer eens vanuit de mens bekeken. En een deir of plant hoeft geen nut te hebben in een systeem. Echter, het is in de praktijk zo dat er altijd een organisme is dat op een bepaald mometn zich gaat specialiseren op predatie op een dier/plant wat tot dan toe niet als voedingsbron wordt gebruikt. Op die manier heeft elk orgaisme een functie. Zelfs de mug die bv de malariaparasiet verspreid of kevers welke struiken begrazen waardoor andere planten een mogelijkheid hebben te groeien.

maar het idee nut achter organismen is wel erg vanuit de mens danwel vanuit creationisme gezien..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kim holland
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die heeft zeker nut voor al diegenen die weet hoe ze heet.
Nut bestaat alleen bij de gratie van de wens.
Als je een bepaalde situatie wenselijk vindt is iets wat tot die situatie bijdraagt nuttig.
Objectief gezien bestaat nut dus niet.
Mensen zijn niet nodig om de wereld te laten bestaan: een wereld zonder mensen is alleen een andere; van nut is geen sprake.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, platjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Idd. heeft de mens geen nut / die verstoord de boel toch maar / de natuur is beter af zonder de mens
een jaar geleden