Waarom is vogelpoep altijd bruin in het midden en wit aan de buitenkant?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

en om dan nu op je vraag te antwoorden :o) als de combinatie van vaste poep en urine valt dan landt het op de stoep, de (witte) urine wordt naar buiten gedrukt door de zwaardere en solide poep en eindigt dus als een cirkel om de vaste ontlasting heen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het grappige en uitzonderlijke van vogels is dat zij tegelijk hun urine en hun uitwerpselen uitscheiden. Anders dan bij zoogdieren hebben vogels geen afzonderlijke urineblaas. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het zo laag mogelijk houden van het vlieggewicht. Wat wij als vogelpoep bestempelen is dus in feite een mengsel. Het urine bestanddeel is herkenbaar aan de vaak spierwitte kleur terwijl de uitwerpselen van de darm donker gekleurd zijn. Dit urine bestanddeel wordt ook wel urinezuur genoemd. Dit in tegenstelling tot zoogdieren die ureum uitscheiden. Afhankelijk van de hoeveelheid water die is ontrokken aan dit urinezuur is de 'vogelpoep' wat dikker of dunner.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In vogelpoep zit zowel urine als poep. Ze hebben geen verschillende uitgangen hiervoor. In vogelurine zit een urinezuur. Dus dat witte is urine en de donkere stipjes is poep