Wat is het verschil tussen callogeen en collageen?

Op een site vond ik dat tussencelstof in een weefsel o.a bestaat uit callogeen, een eiwit.

Nu staat er op wikipedia dat collageen een lijmvormend eiwit is dat een belangrijk onderdeel vormt van ons bindweefsel en dat ook botten en tanden voor een groot deel uit collageen bestaan.

Al met al vraag ik me twee dingen af:
1) Is er wel een verschil tussen callogeen en collageen?
2) Als er een verschil is, is het dan zo dat callogeen zich in de tussencelstof van een weefsel bevindt en collageen in het weefsel zelf? Of behoort de tussencelstof ook tot het weefsel en bevindt de collageen zich in zowel de tussencelstof als in de cel zelf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is callogeen niet gewoon een typfout?

Het beste antwoord

Callogeen is gewoon een tikfout danwel in bepaalde kringen doorgedrongen totaal foute schrijfwijze/benaming van collageen. je vindt het ook alleen maar op sites waarvan je de bron nu niet echt al te veel medische ontwikkeling moet toedichten. Een heel enkele keer is het wellicht een 'slip of the finger'.

Zo heb je ook kringen waarin te pas en te onpas wordt gesproken van het consulatiebureau als met het consultatiebureau bedoelt, of met droge ogen wordt gesproken van een spychiater. Hetgeen beslist niet betekent dat er ook zo iets bestaat als een consulatiebureau, of een spychiater.

De stof die je zoekt is en blijft collageen (elastine), dat inderdaad wel in verschillende vormen voorkomt, maar niet onder de naam callogeen.

Zie voor meer over collageen bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Collageen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap de - niet hoor, van mij een +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben toch echt gelijk met / voor Loenie begonnen met tikken, dus daar kan het niet aan liggen. Ben zelfs nog serieus op zoek geweest naar 'callogeen' maar - naar verwachting - geen serieuze hits gevonden.

Andere antwoorden (1)

Het is collageen. Ik denk dat callogeen een typfout is.
Het is in ieder geval hetzelfde ;-)