Waardoor ontstaat een (aangeboren?) slechte hand-oog coördinatie?

Al vanaf mijn eerste herinneringen heb ik een slechte fijne motoriek, door middel van therapie is het wel verbeterd maar in taken zoals schrijven is het nog steeds te zien. Mijn handschrift is zo ongelijkmatig als maar kan, er zijn nooit twee letters hetzelfde, en zelfs met maanden oefening verbetert het niets. Is er een medische benaming voor zoiets? En waar ligt ( waarschijnlijk) de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (1)

Oorzaken van afwijkingen in het handschrift kunnen we op verschillende vlakken vinden
1. het aangeboden schrijfonderwijs
2. lichamelijke oorzaken
3. psychische oorzaken
4. sociale oorzaken
5. tekort aan verstandelijke ontwikkeling
6. combinatie.

1.
lichamelijke oorzaken.
Slechtziendheid en doofheid kunnen van invloed zijn op de schrijfontwikkeling. Ook
gebreken aan arm, hand of vingers kunnen van invloed zijn. Sommige ziektes kunnen
van invloed zijn op de schrijfprestaties. Ik noem hier als voorbeeld epilepsie en
bloedarmoede.
2.
psychische oorzaken.
Bij kinderen die last hebben van psychische problemen , zoals bijv. faalangst en
fobieën, kan dit doorwerken in de schrijfprestatie. Ook hyperactiviteit kan van invloed zijn op het schrijven (denk aan ADHD, ADD).
3.
sociale oorzaken
Bij een verstoorde verhouding tussen kind - leerkracht, kind – ouders of kind -
groep kan het kind zich emotioneel zo instabiel voelen dat het terug te zien is in zijn
schrijfwerk.
4.
tekort aan verstandelijke ontwikkeling
Sommige kinderen hebben de cognitieve capaciteit niet om schrijven optimaal te
ontwikkelen.
5.
combinatie van oorzaken
Het mag duidelijk zijn dat er vaak een samengaan van oorzaken is waardoor een kind
instabiel wordt. Het is van belang om bij problemen van lichamelijke, psychische en
sociale aard tijdig specialistisch hulp in te roepen, omdat dan het schrijven ook als
signaalfunctie gebruikt kan worden.

Hierboven staat nog niet eens de grootste oorzaak van mijn zoon: dyslexie.