Hoe weet een zaadje of het op een goede bodem ligt om wortel te schieten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Vochtgehalte en bepaalde chemicalien in de bodem, sommige zaden met dikke schil worden behandeld met rookconcentraat om te kunnen kiemen (in de natuur kiemen deze zaden na een bosbrand). Bij zaden van orchideeen moet er een schimmel aanwezig zijn om de orchidee te laten kiemen, ik neem aan dat hier ook specifieke chemische stoffen bij betrokken zijn, die door de schimmel worden afgegeven.
Ook de interne klok en het temperatuurverloop zullen bepalend zijn bij sommige zaden. Soms ontkiemt er in het ene jaar een bepaald gedeelte en slaan andere zaden een jaar over, zodat het risico voor de plant wat wordt gespreid, er zijn dus ook individuele verschillen tussen de zaden in het kiemmechanisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om te kunnen kiemen heeft het zaadje een aantal voedingsstoffen nodig. zonder gebeurt er niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, alle voedingsstoffen om te kunnen kiemen zitten in het zaadje zelf. Later worden die voedingsstoffen pas belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een watje met water komen de meeste zaadjes toch ook ui? -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een groene plant heeft überhaupt geen voedingsstoffen nodig, dat maakt die zelf. Hoogstens wat sporenelementen en nitraten om eiwitten mee te bouwen. Het plantje in het zaadje is heeft nog geen blaadjes en krijgt dus wél reservevoedsel mee in de vorm van zetmeel.
Dat weet een zaadje niet. Een zaadje gaat kiemen als het genoeg water, warmte en licht krijgt. Als het dan later merkt dat er geen voeding in de omringende omgeving is gaat het alsnog dood. en groeit het niet verder.

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20080702_kiemen01
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raar die minnen. Van mij een plus ter compensatie.
Vooral om de eerste zin. Dat zaadje weet inderdaad helemaal niks! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zaadje heeft geen besef, maar er zijn wel mechanismen die ervoor zorgen dat het zaadje ontkiemt als de omstandigheden gunstig zijn. Het is niet gunstig om te ontkiemen in de winter of bij droogte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt som, daarom zeg ik dat het zaadje water, warmte en licht nodig hebt. In de winter is er te weinig warmte en licht en bij droogte te weinig vocht.