Waarom moet je heel diep inademen/snuiven om goed te kunnen ruiken?

Hoe en Waarom?

Toegevoegd na 51 seconden:
En wat gebeurt er eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
4.3K

Antwoorden (1)

Wat er bij ruiken gebeurt is dat er "geur"stoffen op bepaalde bindingsplaatsen van een geurcel bindt, waarop die cel een signaal naar de hersenen stuurt.
Zo'n bindingsplaats is een bepaald "receptor"molecuul in het celmembraan.
Daar kan slechts een molecuul van een bepaalde vorm aan binden.
Voor verschillende "geur"stoffen zijn er verschillende receptormoleculen, zodat je verschillende geuren kunt onderscheiden. Heel veel geuren bestaan overigens uit een combinatie.
Als je goed snuift zorg je dat er véél geurmoleculen langs die receptoren gaan.
Reddie