Nakomelingen van twee tweelingen, hoe zit dat?

Stel dat Jan en Piet eeneiige tweelingen zijn. Truus en Miep zijn dat ook. Jan trouwt met Truus en Piet trouwt met Miep. Beide stellen krijgen een kind. Klopt het nu dat die kinderen genetisch gezien broer en zus zijn, of redeneer ik fout ? Immers de vaders zijn genetisch identiek en ook de moeders zijn dat. Strikt genomen is er genetisch dus maar 1 vader en 1 moeder.

Toegevoegd na 6 uur:
Als Jan nou in het embryonale stadium niet uitelkaar gevallen was, en Truus ook niet en zij hadden 2 kinderen gekregen dan waren dat zonder enige twijfel broer en/of zus.
Nu vallen ze uiteen (wat plastisch gezegd).
De ene helft van Jan krijgt een kind en de andere helft van Jan krijgt een kind (die tweede helft hebben we hier Piet genoemd).
Voor Truus en Miep hetzelfde verhaal.
Er zijn dan toch eigenlijk twee halve Jannen en twee halve Truusen die toevallig toch uitgegroeid zijn tot volledige mensen maar van oorsprong 1 persoon waren.
Mijn redenering is dan dat hun kinderen, ongeacht welke halve Jan of welke halve Truus de ouders ook zijn, broer / zus zijn.
Zit ik er nog steeds naast ?
'k Word er gek van :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.4K

Het beste antwoord

Ze zijn zeker genetisch dichter bij elkaar dan gewone neven of nichten. Stel er zou een donor nodig zijn, dan kunnen ze wellicht voor elkaar meer betekenen dan een willigkeurig neef/nicht.
Om je nog gekker te maken, 2 broers krijgen met 2 zussen kinderen, dus niet eeneiige tweelingen, maar die kinderen staan ook genetisch dichter bij elkaar, want er zijn minder voorvaderen in de genenpoel aanwezig.

Toegevoegd na 1 dag:
Als ik zeg 2 broers met 2 zussen, bedoel ik niet broers en zussen van elkaar, laat dat even duidelijk zijn.

Toegevoegd na 2 dagen:
Vanuit de volgende redenatie wil ik beweren, dat de nakomelingen van Jan/Piet - Truus/Miep genetisch broers/zussen zijn: Ze hebben namelijk 4 dezelfde grootouders, net als bij broers en zussen. Neven en nichten hebben slechts 2 dezelfde grootouders, net als halfbroers/-zussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je hier dat een broer met zijn zus een kind maakt en de andere broer uit datzelfde gezin met zijn andere zus een kind maakt, of bedoel je exact mijn verhaal, maar dan zonder het fenomeen tweeling erin ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw verhaal zonder het fenomeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe kijk je er tegenaan als je de toevoeging bij mijn vraag leest ?
(Heb je wellicht al gedaan hoor)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, heb ik gedaan.Genetisch zijn de kids van die 2x2 stellen broers/zussen door het gebrek aan de extra voorvaderen door de splitsing van 1 naar 2 mensen in de beginne. Neven en nichten hebben normaal gesproken maar 1 stel gezamenlijke grootouders.
Voor de wet niet, maar moreel gezien het zou niet handig zijn, als ze later met elkaar kinderen zouden krijgen, dan wordt de genen-spoeling heel dun :)
Wel een leuke vraag om over na de denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké.
Ik ben van plan om jou als beste antwoordster op te voeren, maar ben je bereid om antwoord te geven op de eerste vraag, namelijk of die kinderen genetisch broers zijn (of zussen of broer en zus) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha Koole122, je hebt leuke plannen. Ik zal nog een toevoeging bij mijn antwoord plaatsen. Mocht je bij nader inzien een betere antwoord krijgen, voel je niet verplicht om mij te kiezen. Even goeie vrienden hoor ;) Ik moet het alleen even voor mezelf uittekenen dus duurt eventjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft in je één na laatste reactie dat de genen-spoeling wel heel dun zou worden als die kinderen weer kinderen met elkaar krijgen, maar dat is genetisch gezien 100% inteelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zit het inderdaad precies zo.

Andere antwoorden (6)

De kinderen zijn neef en nicht van elkaar omdat ze niet dezelfde ouders hebben. Dat hun ouders tweelingen zijn heeft daar niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt daar zeker een punt. Aangezien de ouders genetisch identiek zijn, maakt het niet uit wie de vader of wie de moeder is. De kinderen hebben allen kans op dezelfde genen en zijn dus allen broer en zus. Ook als bv Jan met Miep vreemd gaat en daar komt een kind uit. Het is genetisch dan ook niet aan te tonen of het kind van Jan of van Piet is...

Toegevoegd na 20 minuten:
Overigens lees ik nog even je laatste zin, maar die klopt niet. Er zijn weldegelijk 2 vaders en 2 moeders, alleen die zijn genetisch exact gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genetisch gezien zijn de vaders en de moeders gelijk, maar de volgende generatie heeft weer een genenhussel gehad: jij bent niet genetisch gelijk aan je broer of zus.
Dus wat genetische afstamming betreft zijn ze broer en zus, maar ze zijn niet genetisch gelijk aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik bedoel ook niet dat die kinderen genetisch gelijk aan elkaar zijn hoor. De vraag was, of het uberhaupt broers en/of zussen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap ik, maar dan moet je eerst definiëren wat een broer of zus is. Meestal noemen we iemand met 1 dezelfde ouder als jezelf een halfbroer/zus; in dit geval zijn er niet dezelfde ouders (dus geen broer) maar wel dezelfde genen(bron).
Misschien moeten we een nieuwe term bedenken: dubbelbroer/zus, om aan te geven dat er (genetisch) meer is dan een half-verwantschap terwijl je geen 'echte' broer/zus bent. Als je nog eens een vraag hebt op dit tijdstip... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de vaders zijn oorspronkelijk 1 vader geweest, maar in een vroeg stadium uitelkaar gevallen. Hetzelfde geldt voor de moeders.
Als zij in dat hele, hele vroege stadium al twee kinderen hadden gekregen, wat niet kan, dan waren die kinderen broers en zussen geweest en nu de ouders uitelkaar gevallen zijn, zouden het plotseling geen broers en/of zussen meer zijn. Overigens moet wel duidelijk blijven dat ik bedoel "genetisch ofwel biologisch gezien broer / zus".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
De kinderen van het ene stel zijn, zowel maatschappelijk als biologisch, neven en/of nichten van elkaar.

Omdat de kinderen genetisch identieke ouders hebben zal uit een DNA-test niet op te maken zijn wie de ouders zijn.

Ik vind de stelling 'zijn de kinderen genetisch gezien broers en zussen?' niet waar. Je kunt het verschil tussen broers en neven niet bepalen. Dat is toch iets anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen stelling, maar een vraag.
En de vraag is niet hoe je kan uitzoeken wie de ouders zijn.
Bovendien begrijp ik niet hoe de kinderen van het ene stel neven of nichten kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat kinderen van 1 stel neven of nichten zijn. Ik bedoel dat je genetisch, wanneer je DNA-onderzoek zou doen bij de kinderen, je niet kunt zien welke kinderen van welk ouderpaar zijn. Als jij dat 'genetisch gezien broers en/of zussen' wilt noemen...
Ik denk dat je gelijk hebt en dat deze neven en nichten genetisch en statistisch gezien, dezelfde verschillen tonen als normaal broers en zussen dat vertonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel dat er ergens op de wereld iemand is met exact dezelfde genen (theoretisch niet onmogelijk) als jij.

Is dat dan jouw tweelingbroer of tweelingzus?

Ik denk geenszins.

Stel dat er twee getrouwde mensen zouden zijn met 'toevallig' exact dezelfde genen als mijn ouders (opnieuw, theoretisch mogelijk). Als die een zoon krijgen, is dat dan mijn broer? Of 'genetisch mijn broer'?

En in jouw verhaal, is Piet dan ook de vader van de kinderen van Jan, als zijn zoon de broer is van die kinderen?

Ik denk het niet. Je bent broer en zus (of broer en broer, dan wel zus en zus) als je dezelfde vader en moeder hebt.

Nakomelingen van twee tweelingen zijn geen broer en zus.

(Een leuke gedachte is dat ze, als ze toevallig op dezelfde dag geboren zouden worden, dan een tweeling zouden zijn. Overigens, als je broer of zus 'toevallig' precies dezelfde genetische opmaak heeft als jij, dan noem je dat ook niet een 'genetische eeneiige tweeling'.)