Dat is in ieder geval het endoplasmatisch reticulum
Het endoplasmatisch reticulum (ER) is een netwerk van membranen dat gelegen is in het cytoplasma van een cel. Het bestaat uit twee dicht tegen elkaar liggende membranen waartussen holten en kanalen worden gevormd. Het is afgescheiden van de rest van de cel door een membraan met dezelfde structuur als het celmembraan. Het ER is te onderscheiden in: het ruw endoplasmatisch reticulum en het glad endoplasmatisch reticulum. Het ruw ER herbergt de ribosomen en heeft daardoor een belangrijke rol in de eiwitsynthese in de cel. Het glad ER dient (voornamelijk) om stoffen vanuit het ruw ER te vervoeren naar het Golgi-systeem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Celkern, ribosomen, endoplasmatisch reticulum en het Golgi syteem:

Eiwitten worden via een aantal stappen in verschillende organellen gemaakt:

1. Transcriptie: het proces waarbij de DNA code wordt omgezet in een RNA code, i.e. een gen wordt overgeschreven. Een kopie van het gen heet mRNA (messenger RNA). Transcriptie vindt plaats in de KERN. Het mRNA verlaat de kern en bindt aan de ribosomen.
2. Translatie: het proces waarbij de mRNA code wordt omgezet in een specifieke volgorde van aminozuren. Eiwitten die nodig zijn in het cytoplasma (veel structuureiwitten) worden gemaakt op de losliggende RIBOSOMEN. Eiwitten die in de verschillende organellen nodig zijn, in de membranen, in lysosomen of naar buiten de cel worden getransporteerd worden gemaakt op de ribosomen die aan het ENDOPLASMATISCH RETICULUM vastzitten.
3. Modificatie: eiwitten moeten worden gemodificeerd voordat het goed functionerende eiwitten zijn. Dit gebeurt in de ER en in het GOLGI SYSTEEM. Hier worden stukjes van de eiwitten afgehaald, suikers erop gezet en krijgt een eiwit zijn juiste vorm. Het Golgi systeem is daarbij ook het distributie systeem.