Waarom kunnen wij niet net als dolfijnen ongeschaad hele vissen doorslikken?

Het valt me op dat dolfijnen hele vissen in één keer kunnen doorslikken maar hoe kunnen ze dat doen zonder te stikken in de graden en andere niet verteerbare etensresten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Dat kunnen we wél. Mits de vis niet te groot is voor ons keelgat.
Als je een vis héél doorslikt heb je dus geen last van de graten.
En als je hem met de kop het eerst inslikt, heb je ook geen last van de schubben.
Misschien is het je wel eens opgevallen dat reigers en eenden óók altijd de kop het eerst inslikken. Dat is niet voor niets.
En onverteerbare resten poepen we dus weer uit.
Reddie
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Blijven die graten dan niet steken ergens in de darmen?
Reddie
9 jaar geleden
Graten en botten lossen op in het maagzuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk wel dat je dan last van je maag krijgt. Die is namelijk gemaakt om gekauwd voedsel te verteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar waarom hoeft een dolfijn dan niet te kauwen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De graten lossen niet op in je maag. Je zult wel buikpijn krijgen. Je kunt het wel eens proberen met een sprotje of een klein sardientje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine visjes kan je best doorslikken in z'n geheel. Omdat het kleine visjes zijn hebben ze kleine graatjes en die verteren we wel.
De vissen die dolfijnen eten kunnen mensen niet alleen niet eten vanwege de grootte van de vis maar ook vanwege het maagzuur en het spijsverteringsstelsel. Maar ik heb echt wel eens een paar graatjes doorgeslikt bij het eten van vis en daar heb ik nooit last van gehad. Je moet alleen geen dikke grote graten gaan opeten.