Kun je een gehoorbeschadiging krijgen van (ultra hoge of lage) geluiden die je niet hoort?

Hele hoge frequenties > 25.000 herz en hele lage < 10 herz kunnen wij meestal niet horen. Sommige dieren kunnen die wel horen of maken. Maar kunnen ons gehoor beschadigt raken van dergelijke 'geluiden' bij een bepaalde intensiteit?

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
5.5K

Antwoorden (2)

Nee, in principe zijn onhoorbare geluiden niet schadelijk voor het gehoor. Je trilharen gaan er ook niet van trillen.

Middenin de vloeistof in je slakkenhuis bevindt zich over de gehele lengte het zogeheten basilaire membraan. Daarop zitten de duizenden trilhaartjes die elektrische signalen aan onze gehoorzenuwen doorgeven als ze gaan trillen.
Het basilaire membraan is niet overal even stijf. Daardoor beweegt het membraan vlakbij de opening alleen als de vloeistof met een hoge frequentie trilt, en aan het eind van het slakkenhuis juist bij lage geluiden. Valt de frequentie van het geluid niet in het juiste bereik, dan gebeurt er niets met membraan of trilhaartjes en kan er dus ook geen gehoorschade ontstaan.

Maar een uitzondering treedt op wanneer er ‘verstoringsproducten’ van een lagere frequentie ontstaan die bij hoge volumes toch weer schadelijk kunnen zijn. Zulke verstoringsproducten zijn een vorm van foto-akoestische emissie. De wetenschap begrijpt nog niet helemaal hoe dat werkt, maar het komt erop neer dat je oor zelf geluid produceert in reactie op geluiden van buiten (of zelfs bij stilte). Bij het aanbieden van twee verschillende toonhoogten maakt je oor frequenties aan die lager klinken dan het geluid van buitenaf. Als die verstoringsfrequenties wél hoorbaar zijn, dan kunnen ze in principe het gehoor ook beschadigen.
Amadea
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
In een reactie van 10 juni 2015 om 17.59 uur op het antwoord op die website zegt ene Ben: "Ultrasone geluiden kunnen wel klachten veroorzaken zoals oorsuizen. Zie http://archiwum.ciop.pl/59815 Ik doe onderzoek naar ultrasone geluiden en de effecten op de mensen. De website is bereikbaar via http://www.pieptonen.nl voor nadere contactgegevens." Hoe is dat te rijmen met het originele antwoord?
Reddie
7 jaar geleden
@Amadea, De tweede alinea (die je waarschijnlijk van internet hebt) lijkt me volkomen kolder, bij elkaar verzonnen door lieden die ook last hebben van hoogspanningsmasten en gsm-etjes, etc.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kunnen ultrasone geluiden wel degelijk gehoorbeschadiging geven. In basis is geluid een drukverplaatsing en deze drukverplaatsing kan zodanig heftig zijn dat er schade aan het gehoor optreedt.

Dit komt vanaf de Engelstallige wiki site:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ultrasound#Safety

Occupational exposure to ultrasound in excess of 120 dB may lead to hearing loss. Exposure in excess of 155 dB may produce heating effects that are harmful to the human body, and it has been calculated that exposures above 180 dB may lead to death.[47] The UK's independent Advisory Group on Non-ionising Radiation (AGNIR) produced a report in 2010, which was published by the UK Health Protection Agency (HPA). This report recommended an exposure limit for the general public to airborne ultrasound sound pressure levels (SPL) of 70 dB (at 20 kHz), and 100 dB (at 25 kHz and above).

Vertaling (vanuit luiheid door Google Translate):
Beroepsmatige blootstelling aan ultrageluid dan 120 dB kan leiden tot gehoorverlies. Blootstelling van meer dan 155 dB kan verwarmende effecten* hebben die schadelijk zijn voor het menselijk lichaam te produceren, en er is berekend dat blootstelling boven 180 dB kan leiden tot de dood. [47] De Britse onafhankelijke Advisory Group on Non-ioniserende straling (AGNIR) geproduceerd een rapport in 2010, dat door de Britse Health Protection Agency (HPA) werd gepubliceerd. Dit rapport beveelt een blootstellingslimiet voor het grote publiek in de lucht ultrasound geluidsdruk (SPL) van 70 dB (bij 20 kHz), en 100 dB (bij 25 kHz en hoger).

* verwarmende effecten:
Deze licht ik even toe. Zoals eerder gezegd, is geluid een druk verplaatsing. Maar dus ook een vorm van energie. Als geluid heel hard staat (155+ dB is echt heel hard, dat is 2 tot 4x harder dan de piek bij een rockconcert, vlak voor de boxen (zie schaal https://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)#/media/File:Geluidsniveaus.svg, deze piek staat op 150 dB, 5 dB er bij is bijna 4x zo hard (logaritmische schaal)), kan je er effectief mee verwarmen. In het lichaam (meestal oppervlakkig, maar afhankelijk van penetrerend vermogen, kan het ook dieper ontstaan) kunnen zogenaamde hotspots ontstaan, wat echt reële schade kan geven aan organen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bovenstaande gaat wel over ultrasoon geluid in lucht. In water gelden andere zaken, maar als je zelf in water zit, dan is ultrasoon geluid ook gevaarlijk (dolfijnen gebruiken het zelfs om prooi te verdoven!)
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Die engelse wiki doet het altijd goed. Bij nalezen voor juist hele lage geluiden zie ik geen verband met gehoorschade maar wel dat mensen er bang van werden hoewel ze de lage geluiden (17Hz) niet konden horen of van bewust waren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Infrasound#Human_reactions