Waar blijven spinnen in de zomer?

Straks wanneer het weer echt herfst wordt zie je weer veel spinnen in en om het huis.
Ik vroeg me af waarom je de spinnen in de zomer niet/veel minder in huis hebt en waar blijven die dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.7K
Kimath
13 jaar geleden
hier staat het uitgelegd: http://www.goeievraag.nl/vraag/spinnen-zomer-ziet.22328

Het beste antwoord

als je het over de typische huisspinnen hebt, die zo hard kunnen rennen: die zitten het hele jaar door in je huis, liefst op wat vochtige plekken.
daar blijven ze in hun hoekje wachten tot ze een prooi kunnen verschalken, en vallen ze niet zo op.
in de herfst is het paringstijd, en gaan ze actief naar elkaar op zoek.
vandaar dat je je in de herfst soms een hoedje schrikt van zo'n rennende engerd.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Spinnen planten zich in het voorjaar en zomer voort. Dus je hebt vooral kleinere spinnen in een groot deel van de zomer. Daarnaast is er weer meer mist & nevel in het najaar, waardoor de webben meer opvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een nieuwe generatie spinnen ontstaat in het voorjaar en groeit in de zomer. dan zijn ze nog klein en (ondanks dat er heel erg veel zijn) zie je ze nog bijna niet.
in de loop van de zomer worden ze groter en hebben ze ook een groter leefgebied nodig, omdat ze dan webben beginnen te weven. dan worden ze zichtbaar en lijken het er ineens erg veel te zijn. dat is maar schijn er zijn er zelfs veel minder dan de maanden er voor, omdat er intussen al veel zijn gevangen en opgegeten door bijv vogels.
in de winter wordt het te koud voor ze (de buitenblijvers; spinnen in huis blijven soms wel actief) en gaan ze zich verstoppen om zich te beschermen tegen de ontberingen van de winter. desondanks leggen de meeste in deze tijd het loodje. (kou, vocht, schimmelvorming)
de overblijvers gaan in het voorjaar weer aan de slag voor de volgende generatie.