Is iemand met een y-chromosoom een man?

Of moet iemand met een y-chromosoom bijvoorbeeld in de sport altijd ingedeeld worden als zijnde man, ongeacht uiterlijke kenmerken die zouden duiden op een vrouw?

Toegevoegd na 19 minuten:
Vraag afgeleide van: http://www.startpagina.nl/v/sport-spel-recreatie/overig/vraag/596881/behandeling-hyperandrogene-vrouwen-ondergaan-gevoelig#c1934720

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (1)

Helaas ligt het niet zo simpel.

Als alles goed gaat, krijgt een kind bij de geboorte twee geslachtschromosomen mee : een X van de moeder, en een X of een Y van de vader.
Wanneer het kind twee X-chromosomen heeft wordt het (altijd) en meisje, en wanneer een kind een X en een Y chromosoom heeft, wordt het (als alles goed gaat) een jongen.

Helaas GAAT het niet altijd goed. Zo kan een kind een geslachtschromosoom teveel krijgen (XXX voor meisjes, XXY voor jongetjes) wat allerlei "syndromen" kan opleveren - waar je even apart op mag googelen.

Naast die geslachtschromosomen, die allerlei ingewikkelde biochemische processen in werking kunnen zetten, spelen er ook nog andere factoren in de baarmoeder / bij de moeder een rol die invloed kunnen hebben op de ontwikkeling.

En zo kan het gebeuren dat een "jongetje" (XY of, iets grotere kans, XXY) wel begint aan zijn mannelijke ontwikkeling, maar er ergens in dat proces iets verkeerd gaat, waardoor hij vrouwelijke geslachtskenmerken ontwikkelt, of geslachtskenmerken van beiden (hermafroditisme). Dit soort ontwikkelingsstoornissen vallen onder "intersexualiteit".

Sport is helaas bij uitstek en per definitie en van oudsher een vrij sexistische aangelegenheid, en het noodlot wil dat juist DAAR "interseksuelen" vrouwen grote kans hebben op te vallen door hun prestaties. Niemand maakt zich bijvoorbeeld druk om interseksuele artsen, of politici, of advocaten. En dat komt omdat alleen in de sport de "natuurlijke" verschillen tussen man en vrouw - met name op het gebied van spierkracht - deze twee opdelen in niet-vergelijkbare groepen, precies dáár waar ze zich met gelijken willen meten.

Interseksuelen overschrijden deze grenzen, zij het onbedoeld, en dat is voor het grootste deel te wijten aan spierkracht, die weer veroorzaakt wordt door testosteron. Omdat je mensen op grond van hun sexualiteit niet mag discrimineren en we maar twee "smaken" hebben om ze bij in te delen, is het produceren van / reageren op testosteron de enige maatstaf die we hebben om de "mannetjes van de vrouwtjes" te scheiden. Meer nog dan de - voor de hand liggender - uiterlijke geslachtskenmerken.

Iemand met een Y-chromosoom kan zich volledig vrouwelijk hebben ontwikkeld, innerlijk en uiterlijk. Alleen op basis van het chromosoom kun je dus geen (eerlijke) indeling maken. Dus nee, iemand met een Y-chromosoom is NIET altijd een man.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Lastige kwestie. Maar het lijkt bijna tot de conclusie dat wie bijv. meer dan 80 kg kan optillen een man is en daar beneden een vrouw....
erotisi
7 jaar geleden
lijkt=leidt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo arbitrair is het nog net niet, maar het komt er wel een beetje op neer ja.
Het alternatief is dat IEDEREEN die ook maar het geringste beetje afwijkt van de "norm: uitgesloten wordt van sport. En zeker van profsport. Wat dan weer lastig is met de olympische spelen, want dat zijn dan weer "amateurs". Doet mij altijd een beetje denken aan het "drama" Foekje Dillema, waar altijd veel onzekerheid (en geheimzinnigheid) over heeft bestaan. In die tijd konden we dat nauwelijks goed onderzoeken. Uiteindelijk bleek ze een "chimaera" te zijn ; een samensmelting van een vrouwelijk en een mannelijk embryo, waardoor "delen" van haar lichaam mannelijk waren en delen vrouwelijk )als een mozaiek). En vermoedelijk een "echte" hermafrodiet. Wil je dat bij leven testen, dan kun je van verschillende delen van het lichaam verschillende "geslachten" als uitslag krijgen. Vandaag de dag zou ze vermoedelijk danwel bij de mannen zijn ingedeeld, danwel hormoonbehandelingen hebben moeten ondergaan om mee te mogen doen met de vrouwen. Omdat op dit moment testosterongevoeligheid het "ijkpunt" is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien is het hele probleem wel op te lossen door een aparte klasse voor "interseksuelen" in te stellen, ware het niet dat die onderling teveel verschillen om zich met elkaar te meten ;-)