Welke stoffen zitten er in citroen, welke in appel en welke in sinaasappel?

Ik wil weten welke stoffen in dit fruit van invloed zouden kunnen zijn op de hoeveelheid elektriciteit, die ze produceren.
(Vanwege een onderzoek naar elektriciteit uit fruit voor biologie)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.7K

Het beste antwoord

appel met schil (per 100 g)

water : 85,56 g vezel : 2,4 g energie : 218 kJ (52 kcal)
proteïnes : 0,26 g lipiden : 0,17 g suikers : 10,39 g

sporenelementen
calcium : 6 mg ijzer : 0,12 mg magnesium : 5 mg fosfor : 11 mg
kalium : 107 mg koper : 0,027 mg natrium : 1 mg zink : 0,04 mg

vitamines
vitamine C : 4,6 mg vitamine B1 : 0,017 mg vitamine B2 : 0,026 mg vitamine B3 : 0,091 mg
vitamine B5 : 0,061 mg vitamine B6 : 0,041 mg vitamine B9 : 0 µg vitamine B12 : 0,00 µg
vitamine A : 54 UI retinol : 0 µg vitamine E : 0,18 µg vitamine K : 2,2 µg

Citoenen.

Het vruchtvlees is rijk aan vitamine C en bevat ook nog bioflavonoïden en vitamine A en B.
De flavonoïden zitten vnl. in het witte vruchtvlees.
Flavonoïden zijn stofjes die de gele en oranje kleur aan citrusvruchten geven.
Men noemt dit ook wel vitamine P van (permeability = doordringbaarheid).

Ook bevat de citroen mineralen zoals calcium, kalium, koper, mangaan, silicium en zwavel.
Calcium zorgt o.a. voor sterke botten.
Kalium helpt o.a. mee bij de verwijdering van afvalstoffen uit het lichaam.
Koper helpt o.a. mee bij de verwerking van vitamine C en een goede ijzeropname.
Mangaan heeft o.a. invloed op de spierreflexen en verdrijft vermoeidheid.
Silicium heeft o.a. invloed op de bindweefselcellen.
Zwavel helpt o.a. haar en huid en nagels gezond houden.

Sinaasappel.

Vezels, vitaminen, mineralen en fytonutriënten
De citrusvrucht sinaasappel zit tjokvol met vitaminen en mineralen. In 130 gram sinaasappel zit 116% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Daarnaast zit er ook redelijk veel vitamine A en vitamine B1 in de sinaasappel. De mineralen die de sinaasappel bevat zijn kalium en calcium. Ook de vezels zijn supergezond. Er zitten ook veel fytonutriënten in sinaasappels. De opvallendste zijn de citrus flavanonen, een soort flavonoïden. Verder zijn er hesperetine en naringenine, anthocyanine en hydroxycinnamisch zuur of hydroxykaneelzuur. Bovendien bevat de sinaasappel een verscheidenheid aan polyfenolen. De belangrijkste fytonutriënt is de flavanone herperidine. Volgens wetenschappelijk onderzoek werkt herperidine ontstekingen tegen en verlaagt het hoge bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De waslijst met stoen die er in zitten past niet in dit kader.
Maar de enige stoffen die er toe doen voor de elektriciteitsopwekking zijn de zuren.
Citroenzuur, appelzuur en "sinaasappelzuur" (maar die heeft een andere naam).
Reddie