Het woord kruin wordt op verschillende manieren gebruikt. Ik noem de drie die hier van toepassing zijn:
Volgens Van Dale is het:
1) De kaalgeschoren plek achter op het hoofd bij rooms-katholieke geestelijken.
2) Bovenste deel van het hoofd, met name de plaats waar de haren als stralen in het rond uiteen gaan.
3) Het hoofd.

Afhankelijk van waar je het over hebt, kan het woord dus verschillende betekenissen hebben. Als je kapper zegt: 'Jij hebt wel drie kruinen!' bedoelt hij dat er op jouw hoofd drie plekken zijn waar het haar in de vorm van een 'wervelwind' groeit.
Maar als iemand zegt: 'Van je kruin tot je tenen,' bedoelt hij van het topje van je hoofd tot je voetzolen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op de bovenzijde van je hoofd, kruinen kunnen over het hele hoofd voorkomen, dit kun je herkennen aan opspringende haren, die (meestal) wijd uit staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal is de plek waar de scheiding van je haren eindigt je kruin.